Vše o elektřině

Zvoní šmejdům hrana? 80 % trhu podepsalo deklaraci na ochranu zákazníka. Co se změní?

Velcí hráči i malí prodejci elektřiny a plynu se dobrovolně zavázali dodržovat pravidla, která odliší poctivé firmy od energetických šmejdů. K Deklaraci na ochranu spotřebitelů připojily podpis společnosti, jež zajišťují dodávky energií pro 80 % trhu. Iniciativa zakazuje smlouvy trvající déle než 3 roky a zavádí kontroly zprostředkovatelů. Ochrání deklarace odběratele před nekalými praktikami?

Zvoní šmejdům hrana? 80 % trhu podepsalo deklaraci na ochranu zákazníka. Co se změní?
Zvoní šmejdům hrana? 80 % trhu podepsalo deklaraci na ochranu zákazníka. Co se změní?

ilustrační fotografie, zdroj: Adobestock

„Doba, kdy se energetický trh kvůli některým jedincům i firmám podobá více Divokému západu než prostředí vyspělého evropského státu, musí skončit. Odstranění manipulace a agresivního nátlaku při kontaktu s často bezbranným zákazníkem je náš cíl,“ uvedl Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu, když spolu se zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), regulátora trhu s energiemi ERÚ a České obchodní inspekce (ČOI) představil Deklaraci účastníků trhu s elektřinou a plynem na ochranu spotřebitelů.

Zjistěte, kdy máte nárok na odstoupení od smlouvy na dodávku energie bez sankcí

počet hlasů: 5

Dodavatelé energií se v dokumentu zavázali k uzavírání smluv na dobu určitou nejvýše na 36 měsíců, k důsledným kontrolám svých podomních prodejců a jejich propuštění, pokud se ukáže, že se zákazníkem jednali neeticky nebo k sdílení výpovědních lhůt mezi energetickými firmami. U posledního bodu může trochu zamrzet, že informaci o datech pro výpověď neslíbili dodavatelé sdílet také vždy i se svými zákazníky.

Kdo podepsal energetickou deklaraci?

Zdroj: SOCR ČR

Za porušení deklarace hrozí až 5milionová pokuta

Přestože k Deklaraci se dodavatelé energií přihlásili dobrovolně, jde o takzvaný veřejný příslib. V praxi to znamená, že Česká obchodní inspekce (ČOI) a Energetický regulační úřad (ERÚ) budou dodržování pravidel kontrolovat a jejich porušení pokutovat. Provinění proti pravidlům se projeví také postihem v podobě medializace nekalého chování firmy.

Odborníci varují před nejčastějšími chytáky při změně dodavatele elektřiny či plynu

počet hlasů: 7

Česká obchodní inspekce po podepsání Deklarace ze strany zprostředkovatele, který její podmínky nebude dodržovat, může takové jednání vyhodnotit v krajním případě jako nekalou obchodní praktiku a uložit sankci až do výše pěti milionů korun.

- Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI

Samoregulace dodavatelů je krok vpřed, zákon ale nenahradí

Deklarace přichází v předstihu před novelou zákona o ochraně spotřebitele, kterou v současnosti projednává vláda. Vstoupit v platnost by mohla začátkem příštího roku. V jejím textu se opět objevuje omezení smluv na 3 roky, ale také sjednocení podmínek pro výpověď smlouvy s automatickou prolongací nebo zrušení neomezené plné moci poskytnuté zákazníkem dodavateli. Nově by plná moc trvala nejvýše 6 měsíců a smlouva s automatickým prodloužením by šla ukončit vždy 15 dní před jejím obnovením.

zkoumání smlouvy na dodávky energií

Vítáme jakékoli aktivity proti šmejdským praktikám na energetickém trhu. Je dobře, že v tomto ohledu nejsme sami a přidávají se k nám další velké firmy. Nicméně je třeba si uvědomit, že žádná deklarace či etický kodex nenahradí zákon. Proto potřebujeme, aby co nejdříve začala platit novela energetického zákona, která bude více chránit zákazníka.

- Jan Zápotočný, člen představenstva E.ON Energie

Jak vypadá férová energetika bez šmejdů?

Podle Zápotočného z E.ONu by odběratelům pomohlo také zrušení možnosti uzavřít smlouvu na dodávky energii jen ústně po telefonu. Ze zákazníka telefonní operátor vyláká záměrně zkreslujícím hovorem souhlas s uzavřením smlouvy. Klient tedy nic nepodepsal, dodavatel přesto na základě telefonátu požádá o převedení odběrného místa.

Srovnejte si ceny elektřiny v klidu a bez nátlaku. Chci ušetřit za energie

Navíc dodavatel za zákazníka často neukončí původní smluvní vztah s jeho stávajícím dodavatelem, a proto odběratel čelí pokutě za nedodržení smluvního vztahu. „Takovýchto případů, kdy je odběrné místo předáno bez řádné výpovědi, jsme v roce 2018 evidovali bohužel téměř 4 tisíce. Často se přitom jedná o ohrožené skupiny, např. seniory nad 65 let,“ doplňuje Zápotočný. Odborník na energetický trh v ČR se také přimlouvá za umožnění činnosti zprostředkovatelů pouze po vydání licence ERÚ.

Za prvé energie by neměl prodávat někdo tak říkajíc z ulice, kdo ani neví, co je kilowatthodina, ale někdo, kdo dané problematice opravdu rozumí a dokáže zákazníkům nezávisle poradit. Za druhé je to velmi otevřený a fér přístup, kdy všichni prodejci mají stejné šance a podmínky. A pokud budou svou práci dělat špatně a zákazníci si na ně budou stěžovat, o licenci přijdou.

- Jan Zápotočný, E.ON Energie