Muskova vize byla v zásadě jasná: vyvinout dopravní prostředek, který by dokázal ve speciálních přetlakových kasplích umístěných v obřím nadzemním potrubí přemisťovat osoby z místa na místo. A navíc rychlostí, která by mohla dosahovat až k 1 300 km/h. Pro srovnání se sluší připomenout, že rychlost dopravních letadel se pohybuje okolo 800 km/hod.
Musk ovšem zároveň oznámil, že mu jeho vytížení nedovoluje se do projektu ponořit naplno, a tak dal rozpracovaný návrh k dispozici technologickým společnostem. Ačkoliv bylo zájemců o realizaci odvážného nápadu více, nejdále ho prozatím posunuly navzájem si konkurující podniky Hyperloop One a Hyperloop Transportation Technologies (HTT).
A právě zástupci druhé jmenované společnosti se 18. ledna 2017 sešli s představiteli Brna a Jihomoravského kraje, aby společně prodiskutovali potenciál využití neobvyklého typu dopravy a možnosti výstavby dráhy na českém území.
Rýsuje se superrlychlé dopravní spojení mezi třemi státy?
Šéf HTT Dirk Ahlborn, který pochází z Německa, a tak mu je evropské prostředí více než blízké, se už na jaře minulého roku v Bratislavě setkal se zástupci slovenských technologických firem, startupů a některých ministerstev. Nyní podobné setkání, které bylo, stejně jako v případě Slovenska, zakončeno podpisem memoranda o navázání spolupráce, proběhlo i v moravské metropoli.
Není náhodou, že se do hledáčku HTT dostalo právě Brno. Druhé největší město České republiky se totiž pyšní velice strategickou polohou – leží přibližně 130 kilometrů od Bratislavy a podobná vzdálenost ho dělí také od Vídně. Logickým krokem by pak také byla výstavba trati mezi Brnem a Prahou.
Hyperloop by tak v budoucnu, dojde-li k jeho realizaci, mohl na relativně malém prostoru propojit hned tři státy. Vybudováním dráhy by se doba cesty mezi městy, která nyní autem trvá asi hodinu a půl, zredukovala přibližně na 10 minut.
Jaroslav Kacer
Prioritou v rámci spolupráce se společností Hyperloop Transportation Technologies bude aktivně zapojit zdejší výzkumnou a vývojovou komunitu. Cílem je propojení místních brněnských firem, startupů, univerzit či vědeckých center, které mohou pro tuto technologii dále vytvářet nová chytrá řešení. I v případě, že by se projekt vyvinul jinak, město Brno by mohlo uplatnit nové technologie v jiných oblastech.
V provozu už za 3 roky? Odborníci jsou opatrnější
K podpisu dokumentu o navázání spolupráce mezi Jihomorovským krajem a výrobcem revolučního potrubního dopravního prostředku došlo v rámci konference věnované právě Hyperloopu.
Cílem série odborných příspěvků a diskuzí, do nichž se zapojili akademici, podnikatelé, dopravní experti, sociologové, architekti, ekonomové, geografové i politici, bylo seznámit laickou i odbornou veřejnost s potenciálem superrychlé dráhy a možnostmi jejího využití ve středoevropském prostoru.
Ředitel HTT ve svém vystoupení odvážně uvedl, že by Hyperloop mohl první pasažéry přepravit už za tři roky. Odborníci jsou ovšem v tomto ohledu skeptičtější a hovoří minimálně o pěti letech usilovného vývoje a dílčích testů.