Elektromobilita

Hybridní pohon: Zjistěte, jak funguje a zdali pomůže ekologii

Vozy s hybridním pohonem se v poslední době těší velké popularitě. Vývoj této technologie však není jednoduchý a každý výrobce k němu přistupuje trochu jinak. Na trhu se tak objevuje čím dál více variant. Zároveň se množí také různé typy legislativních zvýhodnění, které mají k nákupu ekologických aut motivovat. Hybridní vozy jsou tak dostupnější než kdykoliv předtím.

Hybridní pohon: Zjistěte, jak funguje a zdali pomůže ekologii
Hybridní pohon: Zjistěte, jak funguje a zdali pomůže ekologii

Vozy s hybridním pohonem se v poslední době těší velké popularitě a každá automobilka by ráda měla ten svůj. Vývoj této technologie však není jednoduchý a každý výrobce k němu přistupuje trochu jinak. Na trhu se tak objevuje čím dál více variant. Zároveň se množí také různé typy legislativních zvýhodnění, které mají k nákupu ekologických aut motivovat. Díky tomu jsou nyní hybridní vozy pro všechny dostupnější než kdykoliv předtím.

Tiché jízdě odzvonilo. Nové elektromobily musí v EU povinně vydávat zvuk

Hybridní pohon kombinuje několik zdrojů energie

Termínem hybridní pohon se označuje kombinace několika různých zdrojů energie, které pohání jeden dopravní prostředek. Může jít například o využití spalovacího motoru společně se setrvačníkem nebo o sestavu palivového článku, elektromotoru a akumulátoru.

Nejčastěji se ale setkáte s kombinací elektromotoru a spalovacího motoru, která se využívá u hybridních automobilů. Jde o typ pohonu, který umožňuje lépe využívat výhody obou technologií a zároveň potlačit jejich nevýhody. Řeší tak například problém s malou kapacitou akumulátorů v případě elektrického pohonu a pomáhá redukovat velké znečištění způsobené spalovacím motorem.

Oba zdroje energie se tak chytře doplňují. Spalovací motor se spouští ve chvílích, kdy samotný elektropohon nestačí. Může jít třeba o jízdu do kopce nebo o rychlé rozjezdy. Elektřina zase přichází na řadu při popojíždění v koloně a při nižších rychlostech. Velkou výhodou také je, spalovací pohon svou činností nabíjí akumulátory elektromotoru. 

Jedním z nejznámějších hybridních automobilů je Toyota Prius.

Hybridní pohon je zajímavý hlavně proto, že samotný spalovací motor má velmi nízkou účinnost. Ta se pohybuje někde mezi 30 a 40 %. Těchto čísel je navíc možné dosáhnout pouze v ideálních podmínkách. Elektrický motor má oproti tomu účinnost až 95 %. Je tak sice mnohem ekonomičtější, na druhou stranu však stále zaostává kvůli tomu, že na svůj provoz potřebuje velmi těžké akumulátory. S tím pak souvisí malý dojezd na jedno nabití baterie. Jejich spojení tak je výhodným kompromisem.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Rozdělení hybridů

U pohonů, které kombinují spalovací motor a elektromotor, můžeme rozlišit 3 různé verze:

Asistovaný hybrid (mild hybrid)

Na asistovaný hybrid často narazíte pod označením mild-hybrid, čili „poloviční hybrid“. To proto, že auto využívá převážně spalovacího motoru, zatímco elektrický pohon spíše asistuje. Mild hybrid si poradí také s energií, která vzniká při brzdění a zpomalování. Tu dokáže následně využít k pohonu. Jeho hlavní výhodou je snížení spotřeby auta a zvýšení dynamiky u výkonnějších vozů.

Toto řešení dokáže snížit spotřebu paliva a emise CO2 až o 10 %.

Ukázka parametrů vybraných mild hybridů

 

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet SHVS

Hyundai Tucson MHEV

Výkon

82 kW

136 kW

Rychlost

195 km/h

201 km/h

Spotřeba

4,3 l na 100 km

5,7 l na 100 km

Cena*

390 000 Kč

840 000 Kč

*Ceny jsou aktuální k 7.7.2019

Plný hybrid (full hybrid)

U plných hybridů už hraje elektromotor významnější roli. Nejen, že kooperuje se spalovacím pohonem, ale pokud to kapacita baterie dovolí, může fungovat také samostatně. To je výhodné hlavně při popojíždění ve městě, kdy plně hybridní pohon zvládne rapidně snížit spotřebu. Dalším velkým benefitem je také dlouhá životnost vozů s tímto pohonem.

Věděli jste, že baterii u full hybridů v zásuvce nenabijete? Lze ji dobít pouze brzděním nebo spalovacím motorem.

 

Ukázka parametrů vybraných full hybridů

 

Kia Niro

Toyota Yaris Hybrid (2017)

 

Výkon

104 (77 + 32) kW

74 kW

Rychlost

162 km/h

165 km/h

Spotřeba (kombinovaná)

3,8 l na 100 km

3,6 l na 100 km

Cena*

615 000 Kč

390 000 Kč

*Ceny jsou aktuální k 7.7.2019

Plug-in hybrid

Plug-in hybridy je, na rozdíl od full hybridů, možné nabíjet ze zásuvky nebo dobíjecí stanice. Jsou ideální do města, kdy při kratším popojíždění nemusíte vůbec zapínat spalovací motor. Ten využijete hlavně při vyšších rychlostech a nebo cestách na dlouhou vzdálenost.

Věděli jste, že jedním z nejznámějších plug-in hybridů je bezesporu Toyota Prius plug-in hybrid? 

 

Ukázka parametrů vybraných plug-in hybridů

 

Toyota Prius plug-in Hybrid

Volkswagen Passat Variant GTE

Výkon

90 (73 + 68) kW

160 (115 + 85) kW

Rychlost

162 km/h

225 km/h

Spotřeba (kombinovaná)

1 l na 100 km

1,7 l na 100 km

Cena*

905 000 Kč

1 187 000 Kč

*Ceny jsou aktuální k 7.7.2019

Elektromotor vypomáhá při popojíždění po městech

V současné době u hybridních vozidel elektromotor spíše jen vypomáhá při popojíždění ve městě nebo třeba v zácpě. Technologie však jde velmi rychle dopředu a hybridní motor se zdokonaluje stále více. Jeho jedinou nevýhodou tak zůstává vysoká cena, která je podmíněna využitím nových technologií. Na druhou stranu však v některých zemích mohou majitelé hybridů čerpat různé benefity. Jde například o legislativní zvýhodnění a nebo bezplatný vjezd do centra města.

Česko chystá speciální registrační značky

O speciální registrační značku pro elektrický, hybridní nebo vodíkový pohon si již brzy budete moci zažádat i u nás. Její vydání bude zdarma a v budoucnu by značka měla zajistit například osvobození od placení silniční daně nebo zvýhodnění parkování.

Škoda otáčí kormidlo, vydává se cestou elektromobility

Je hybridní pohon opravdu tak ekologický?

I když je hybridní pohon celosvětově vnímán jako mnohem ekologičtější varianta než benzín nebo diesel, čas od času se objeví studie, která tvrdí pravý opak. Například podle německé konzultační společnosti Berylls Strategy Advisors hybridy a elektroauta nemusí být až tak zelené, jak se po celou dobu prezentují. Výroba baterií do aut totiž může zanechávat vysokou uhlíkovou stopu. Do budoucna tak zřejmě bude vhodné zaměřit se nejen na ekologičnost provozu aut, ale také výroby.