Elektromobilita

Mini elektromobil vytištěný 3D tiskárnou se skládá jen z 57 základních dílů

Když přizvete k výrobě moderní technologie, výsledek nemusí být nutně složitější a komplikovanější, ale právě naopak. Dvoumístný vůz LSEV se chce stát prvním sériově vyráběným elektromobilem pomocí 3D tisku. Klíč k hromadné výrobě a nízkým nákladům tkví právě ve snížení počtu nutných dílů. Z obvyklých dvou tisíc plastových komponentů se jejich počet snížil na 57.

Mini elektromobil vytištěný 3D tiskárnou se skládá jen z 57 základních dílů
Mini elektromobil vytištěný 3D tiskárnou se skládá jen z 57 základních dílů

Úvodní forografie: Polymaker

Za celým projektem stojí společnost Polymaker se sídlem v Šanghaji, která se zabývá především materiály pro 3D tisk, a X Electrical Vehicle Limited (XEV) s designovým studiem v Itálii.

Auto se bude vyrábět v Číně, kde obliba elektromobilů rychle roste, vůz však bude určený pro celosvětový trh. Spuštění výroby se plánuje na druhé čtvrtletí roku 2019.

Jak je to s oblibou elektromobilů u nás? Zjistěte, jak se v Česku žije řidičů elektroaut To mě zajímá!

Jeden elektromobil je hotový za tři dny

Využití technologie 3D tisku v automobilovém průmyslu není dnes samo o sobě nic převratného. Odlišný má být v případě LSEV celkový přístup charakteristický minimalizací počtu vyráběných dílů a nebývalou intenzitou výroby. Díky využití 3D tisku se také významně zkrátila fáze výzkumu a plánování.

Pneumatiky budoucnosti? Výroba na 3D tiskárně a konec plnění vzduchem

Návrhy pro nový vůz se tak podařilo dokončit v řádech měsíců, u konvenční výroby si tato fáze může vyžádat 3 až 5 let. Výroba jednoho vozu by měla zabrat tři dny včetně tištění dílů.

Pro udržení stabilní, nízké ceny také výrobce již dopředu avizoval, že vozy se chystá prodávat zákazníkům přímo, nikoli přes dealery a obchodníky. Zájemci tak mohou kontaktovat přímo továrnu a auto si objednat. Ačkoli vozidlo ještě ani nevyjelo z linky, přijali na něj z Evropy již 7000 objednávek (5000 od italského provozovatele poštovních služeb a 2000 od leasingové společnosti Arval).

Auta startupu Navya: Šance Evropy na vlastní autonomní dopravu, nebo zatím jen velký sen?

LSEV bude menší než Smart ForTwo

Kromě podvozku, sedadel a skla mají být všechny viditelné části automobilu vytištěné na 3D tiskárně. Jedná se o velmi malé městské auto s nízkou hmotností dosahující pouze 450 kg. Do miniaturního auta se vejdou dva pasažéři. Pro lepší představu o velikosti můžete porovnávat s vozidlem Smart ForTwo, oproti kterému je LSEV ještě o malinko menší (D/Š/V cca 250 x 130 x 150 cm).

Jak bude vypadat elektrický Smart ForTwo za pár let? Chci se podívat!

Maximální rychlost tohoto elektromobilu by měla dosahovat téměř 70 km/h s dojezdem 150 km na jedno nabití. Budoucí prodejní cena zatím není úplně jasná, pravděpodobně se bude pohybovat okolo 8 tisíc euro (cca 200 tisíc Kč).

Anketa

Jak dlouho trvalo vytisknutí úplně prvního elektromobilu z 3D tiskárny?