Jak to funguje? Od výběru lokace to trvá zhruba měsíc, než mohou maličké autobusy vyrazit na cestu. Nejdřív si totiž pracovníci startupu vytvářejí mapu trasy. Výsledná mapa obsahuje i virtuální koleje, po kterých pak vozy pojedou.
Objeví se samořídící autobus od startupu Nayva i v České republice?
Během loňského festivalu Prague Future Port manažer Navye pro střední a východní Evropu, Frédéric Sartou, zmínil možnost zavedení této dopravy pro okolí jedné elektrárny v Česku. Nicméně, na nedávný dotaz ohledně autobusů Navye v České republice reagovala jejich pracovnice takto:
Elektřina.cz: „Plánuje se zavedení autobusů Autonom Shuttle v blízké budoucnosti také v České republice?“
Shelley GoreováZatím nemůžeme nic prozradit, ale již brzy budeme moci sdělit dobré zprávy.
Zkušenosti s autonomními autobusy ze švýcarských měst
Od léta 2016 vozí 2 autobusy Navye cestující ulicemi historického města Sion. První a zatím jediná nehoda potkala sionský Autonom Shuttle v září 2016.
Autobus narazil do zvednutých zadních dveří dodávky, protože senzory na detekci překážek zkoumaly pouze objekty do výšky 2 metrů od vozovky. Otevřené dveře se ale nacházely ve výšce 2,2 metru. Kvůli této nehodě došlo k úpravě parametrů systému, takže podobný incident by se už neměl opakovat.

Největší výzvu podle zkušeností z obou švýcarských měst (Sion a Marly) nyní představují extrémně citlivé senzory na detekci překážek. Kromě toho, že autonomní autobusy si zatím neporadí s hustým sněžením, a proto nevyjedou, poměrně často během jízdy zastavují, i kvůli maličkostem jako třeba dřevěná lopata umístěná na okraji chodníku.
Možná i kvůli tomu se ukázalo, že průměrná rychlost švýcarských autobusů se zatím pohybovala mezi 8,5 až 9,5 km za hodinu, což dost zaostává za výrobcem avizovanou rychlostí.
Špatně zaparkovaná auta působí autobusům nejvíc obtíží
Nejvíc komplikací pro plynulou jízdu ale představují špatně zaparkovaná auta. V takovém případě musí řízení převzít člověk a vůz navést na správnou trasu. Na veřejných silnicích je proto vždy v autobuse přítomen i pracovník bezpečnostní obsluhy, který zasahuje při nezvyklých situacích.
Shelley GoreováNeustále se snažíme zlepšovat naše služby, proto čím víc jezdíme, tím více informací máme a více se učíme, abychom nakonec mohli nabídnout plynulou, nepřerušovanou jízdu.

Zbývá než doufat, že postupně se všechny mouchy při provozu těchto autobusů v ostrém provozu vychytají. Na úsecích vyloučených z veřejné dopravy fungují vozidla Autonom Shuttle bez problémů.
Robotické taxi od Navye se dostane na trh v 2. polovině roku 2018
Prozatím se samořídící vozidlo podle aktuálně platných zákonů bez lidského dozoru neobejde, proto mohou nyní tato auta dosáhnout maximálně 4. stupně autonomního řízení. Dle vyjádření firmy Navya ale po změně legislativy dosáhne jak Autonom Shuttle, tak Autonom Cab nejvyšší 5. úrovně.