Elektromobilita

Způsobí Dacia v příštím roce revoluci na trhu s elektromobily?

Pokud něco odrazuje řidiče v České republice od koupi elektromobilu, tak je to především jejich vysoká cena. Automobilka Dacia však již několikrát dokázala, že právě s cenou se umí oproti konkurenci dostat výrazně níž. Příští rok by měla Dacia v Evropě uvést svůj první elektromobil a nepřekvapí, že cílí na to stát se nejlevnějším autem s elektrickým pohonem na evropském trhu.

Způsobí Dacia v příštím roce revoluci na trhu s elektromobily?
Způsobí Dacia v příštím roce revoluci na trhu s elektromobily?

Zdroj: cdn.group.renault.com

Nejlevnější elektromobil v ČR stojí do půl milionu korun

Cena elektromobilů je v České republice stále výrazně vyšší než u aut s běžným pohonem. Může za to i chybějící zvýhodnění elektromobilů ze strany státu tak, jak je tomu běžné v jiných zemích. Mezi nejdostupnější elektromobily na českém trhu v současnosti patří Škoda Citigo-e iV. Elektromobil mladoboleslavského výrobce stojí 499 900 korun. Nicméně díky akci Ekobonus získává nový majitel možnost využít částku 30 000 Kč na výbavu v podobě domácí wallbox nabíječky, nebo si tuto sumu může od ceny vozu odečíst jako slevu v případě, že o nabíječku nestojí.

Chcete nabíjet svůj elektromobil levně za jakéhokoliv počasí? Vyplatí se vsadit na dobrého dodavatele elektřiny! Najít dodavatele!

Auto mělo být představeno v Ženevě

Dacia chtěla budoucí nejlevnější evropský elektromobil představit na letošním autosalonu v Ženevě, ale tato světově sledovaná auto show byla zrušena kvůli pandemii koronaviru. Rumunská automobilka, která je od roku 1999 pod křídly skupiny Renault, se tak musela spokojit s virtuální prezentací modelu, který dostal jméno Dacia Spring. Vozidlo by mělo vycházet z Renault City K-ZE, který francouzský koncern od loňského roku prodává na čínském trhu.

Renault City K-ZE v Číně v přepočtu vyjde asi na 200 tisíc korun, nicméně v této sumě jsou již zohledněny poměrně štědré státní dotace. Za zmiňovanou cenu dostane čínský zákazník auto s elektromotorem o výkonu 44 koní a baterií o kapacitě 26,8 kWh. Nejvyšší rychlost vozu je 105 km/h. Na základě laboratorního cyklu NEDC má City K-ZE dojezd 270 kilometrů. Dacia Spring by podle představitelů Renaultu měla nabídnout dojezd přesahující 200 km, ale podle o něco přesnějšího cyklu WLTP. Cena by měla být nižší než 15 tisíc eur, což v současné době znamená zhruba 411 tisíc korun. Před oslabením koruny v důsledku pandemie COVID-19 by tato částka odpovídala spíše 380 tisícům korun.

Do 10 let minimálně 220 tisíc elektromobilů na českých silnicích

Technické parametry zatím nejsou známy

Dacia Spring by měla být 3,73 metru dlouhá a svým charakterem spadat mezi nejmenší městské crossovery. Technické parametry zatím nebyly zveřejněny – kromě již zmiňované výše dojezdu a skutečnosti, že půjde o čtyřmístné vozidlo. Stejně tak není zatím jisté, zda bude model nabízen v několika bateriových paketech, nebo nikoliv. V souladu s politikou značky Dacia nejspíš nelze očekávat žádnou nadstandardní výbavu, ostatně důraz na nízkou cenu s sebou v tomto ohledu přináší ústupky i u jiných modelů rumunské automobilky. Výrobce si od tohoto vozu slibuje, že by mohl zaujmout mimo jiné firmy působící v oblasti carsharingu. Předpokládá se, že výrobu by měl stejně jako u Renaultu City K-ZE zajišťovat závod v čínském Š’-jen.

Nejrychlejší elektromobily: Které ohromí zrychlením v roce 2020?

Revoluci v českém kontextu asi očekávat nelze

Je otázka, jak hluboko pod 15 tisíc eur se konečná částka dostane. Na českém trhu by se i s cenovkou těsně nad 400 tisíc korun stala Dacia Spring s přehledem nejlevnějším elektromobilem. Přesto by byl Spring oproti jiným modelům téže značky na klasická fosilní paliva stále výrazně dražší. Například Dacia Logan aktuálně startuje na 211 400 korunách. Pokud cenovka tedy nepůjde opravdu hluboko pod zmiňovaných 15 tisíc eur, nelze očekávat žádný zásadní průlom – minimálně ne na českém trhu.

Lidé nechtějí utrácet

V některých zemích se úroveň státního zvýhodnění pohybuje již v řádu několika tisíc eur. Tam lze předpokládat, že by se Dacia Spring mohla stát velmi zajímavým zbožím. V České republice, kde státní podpora elektromobilů určených pro soukromé osoby chybí, něco podobného čekat zatím nelze. Tím spíše, že v důsledku koronavirové krize dojde ke snížení kupní síly obyvatel. „Lidé mají negativní očekávání ohledně budoucnosti. Proto odkládají dražší nákupy a omezují spotřebu. Jednou z největších obětí tohoto chování je automobilový průmysl, který za duben hlásí nejvýraznější propad poptávky v historii měření,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček a dodává: „Zatímco v dubnu loňského roku bylo v České republice registrováno 22 921 nových automobilů, v dubnu letošního roku byl hlášen propad o 53,4 procenta. Nově bylo registrováno pouze 10 679 vozidel. Situace na úrovni celé Evropské unie byla ještě horší. Loňský duben bylo registrováno 1 143 046 automobilů, letošní duben došlo k propadu o 76,3 procenta a bylo registrováno pouze 270 682 nových vozů.“

Recyklace akumulátorů z elektromobilů: Poradíme si s ní, nebo nás baterie zavalí?

Na druhou stranu i další posunutí cenovky směrem dolů u nejlevnějšího elektromobilu na trhu bude činit tento typ vozidel stále dostupnějším a atraktivnějším. Pokud vás plánovaný elektromobil od Dacie zaujal, tak ještě brzděte nadšení – výrobce avizoval, že model bude dostupný jen v některých evropských zemích. Jejich seznam však doposud nebyl konkretizován.