Vyplatí se jezdit elektromobilem?
Elektromobilů jezdí na evropských silnicích čím dál tím více. Tento trend lze vzhledem ke snahám o ochranu životního prostředí očekávat i budoucna. Zaměřme se však na ekonomický aspekt elektromobility. Vyplatí se jezdit elektromobilem?
Pořizovací ceny elektromobilů jsou v ČR stále vysoké
Česká republika rozhodně nepatří k zemím, kde by elektromobilita zažívala boom, nicméně i zde počet elektromobilů roste. Čísla z počátku letošního roku hovořila o více než třech tisících registrovaných elektromobilech. Podle Národního akčního plánu čisté mobility schváleného českou vládou by v roce 2030 mělo na českých silnicích jezdit minimálně 220 tisíc elektrických vozidel. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se vládní představitelé chystali zvýhodňovat nákup elektromobilů tak, jak je to běžné v mnoha evropských zemích. Státní podpora elektromobility se v ČR zaměřuje na pobídky pro podnikatele a úřady.
Absence státní podpory na nákup elektromobilů tak ponechává vyšší pořizovací cenu v porovnání s vozy na konvenční pohon. Je těžké říct, o kolik přesně jsou elektrická vozidla dražší – automobilky v řadě případů nabízejí vybrané modely výhradně s elektromotorem a benzínové či dieselové varianty daného modelu zcela přestaly vyrábět nebo s nimi dokonce nikdy nezačaly. Při srovnávání pořizovacích cen tak často dochází k poměřování aut s velmi odlišnými parametry. Nicméně u modelů s elektrickou i benzínovou variantou bývá cena elektromobilu téměř dvojnásobná. Nejlevnějším elektromobilem na českém trhu je aktuálně Škoda Citigo, která včetně domácí wallbox nabíječky stojí 499 900 korun. Od příštího roku by se nejlevnějším elektrickým vozem mohla stát Dacia Spring.
Tip: Dobíjení elektromobilů z dobíjecích stanic může být velmi drahé a nemusí se vyplatit. Řešení nabízí čerpací karty E.ON Drive, se kterými můžete nabíjet vlastní elektromobil výrazně levněji na všech dobíjecích stanicích společnost E.ON.
K úspoře dochází při samotné jízdě
Čistě z pohledu pořizovací ceny se tak elektromobily v českém prostředí zatím nevyplatí. Úspora však přichází během samotného provozu. Průměrná cena elektřiny je aktuálně okolo 4,80 Kč/kWh. Nejoblíbenější elektromobily v ČR uvádějí spotřebu cca 18 kWh/100 km. Náklady na 100 ujetých kilometrů v takovém případě činí 86 korun. Dodavatelé elektřiny však pro majitele elektromobilů nabízejí speciální tarify, se kterými se dostanete zhruba na poloviční cenu. Sto kilometrů vás tedy na palivu bude stát 43 korun. Další variantu představuje nabíjení ve veřejných dobíjecích stanicích. Zde se cena liší v závislosti na tarifu a poskytovateli – začíná okolo 3 Kč/kWh.
Pro srovnání – průměrná cena benzínu nebo nafty se nyní pohybuje mezi 27–28 korunami za litr. Při spotřebě 6 litrů stojí 100 kilometrů zhruba 165 korun, tedy skoro čtyřikrát více. Navíc nutno podotknout, že cena benzínu i nafty je momentálně z dlouhodobého hlediska poměrně nízká. S rostoucí cenou konvenčních paliv roste i úspora u elektromobilů. Koupíte-li nové auto, se kterým ujedete 150 tisíc kilometrů, bude vás to v případě elektromobilu stát 64 500 korun. Pohon pro benzínový či naftový model vás při stejném množství kilometrů vyjde na 247 500 korun. Úspora na palivu tak činí 183 000 korun.
Cena paliva za deset let provozu |
|
---|---|
Náklady na ujetí 150 000 km |
|
Elektromobil (spotřeba 18 kWh/100 km, nabíjení ve zvýhodněném tarifu) |
64 500 Kč |
Benzínový či naftový vůz (spotřeba 6 l/100 km, cena paliva 27–28 Kč) |
247 500 Kč |
Levnější není u elektromobilů jen jízda
Provoz elektromobilu přináší další finanční úspory. Levněji vás vyjde i povinné ručení. Většina pojišťoven řadí elektromobily do nejnižší sazby povinného ručení, tedy do kategorie aut s objemem motoru nižším než 1 000 ccm. Vaše přibližná roční úspora oproti konvenčním motorům s objemem 1 600 ccm může činit až 2 tisíce korun. Pokud ročně najedete 15 000 kilometrů, bude vám ujetí zmiňovaných 150 000 km trvat deset let. Za tuto dobu ušetříte na povinném ručení zhruba 20 000 korun.
Levněji by vás měly vyjít také předepsané servisní prohlídky. V době, kdy automobilka Kia nabízela svůj model Soul paralelně v elektrické a dieselové variantě, zaplatil majitel elektromobilu na servisních prohlídkách za prvních deset let provozu skoro o 16 tisíc korun méně než vlastník dieselového Soulu. Ostatně na opravách obecně byste měli u elektromobilů zaplatit méně než u běžných vozů. Elektrická vozidla se chlubí nižší poruchovostí než auta se spalovacími motory. Elektromotory totiž nejsou vystavovány vysokým tlakům, teplotám a tření. Odpadají starosti a náklady s výměnou oleje, olejového filtru, svíček, výfuku a podobně. Výše těchto výdajů bude různá v závislosti na konkrétním vozu, způsobu jízdy a mnoha dalších faktorech. Elektromobil by vám však na podobných výdajích měl ušetřit další minimálně desítky tisíc korun.
Vyplatí se jezdit elektromobilem?
S trochou nadsázky by se tedy dalo říct, že jezdit elektromobilem se vyplatí, nicméně už se tolik nevyplatí jej v českém prostředí pořizovat. Čistě z ekonomického hlediska se budou úspory v našem modelovém případu, při kterém najedete za deset let 150 tisíc kilometrů, pohybovat minimálně okolo 300 tisíc korun. Nejvíce ušetříte při samotné jízdě za palivo, zbytek na povinném ručení, servisních prohlídkách a opravách. Reálně lze předpokládat, že tyto úspory budou ještě vyšší – například z toho důvodu, že cena benzínu i nafty je aktuálně spíše nízká. Tato úspora v řádu několika stovek tisíců korun je momentálně hranice určující, zda se vám elektromobil vyplatí, nebo nikoliv. O tuto částku může být pořizovací cena elektromobilu vyšší v porovnání s benzínovými nebo naftovými vozidly.
Viděno touto perspektivou není pořizovací cena elektromobilů již tak děsivá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Navíc do budoucna lze očekávat další pokles cen elektrických vozů nebo jejich zvýhodnění ze strany české vlády. Jinak půjde jen stěží naplnit ambiciózní Národní akční plán čisté mobility, který reaguje na ekologická opatření, jež stát přijal za účelem klimatické neutrality.