Vše o elektřině

Vzestup a pád atomového města snů: Projděte se s námi ulicemi opuštěné Pripjati

Atomové město snů, kde toužil bydlet každý, tak znali obyvatelé dnešní Ukrajiny Pripjať před rokem 1986, než jeho ulice pokryl radioaktivní prach z nedaleké černobylské elektrárny. Odhalte, proč dnešní symbol jaderné zkázy kdysi lákal mladé rodiny, aby se sem přestěhovaly, a vydejte se na průzkum nyní opuštěných paneláků, kde se zastavil čas. Vítejte v Pripjati, městě duchů.

Vzestup a pád atomového města snů: Projděte se s námi ulicemi opuštěné Pripjati
Vzestup a pád atomového města snů: Projděte se s námi ulicemi opuštěné Pripjati

Úvodní fotografie: zničený autodrom v Pripjati, Zdroj: Elektřina.cz

Město Pripjať se mělo stát technologickou výkladní skříní tehdejšího Sovětského svazu. Na pokyn z Moskvy ho začali budovat v roce 1970 společně s jadernou elektrárnou Černobyl. Pripjať vznikla tedy jako satelitní městečko pro pracovníky nové elektrárny vzdálené 2 kilometry. Někteří obyvatelé na ni měli skvělý výhled z balkonů svých bytů, což se jim nakonec stalo osudným.

Které země se dnes staly rájem pro jadernou energii? To mě zajímá!

Atomové město snů plné dětských kočárků

Do Pripjati lákaly nové obyvatele hlavně vyšší platy než ve zbytku země a příslib rychle dostat vlastní byt i auto. Rodiny jaderných techniků a inženýrů zde nemusely čekat v nekonečném pořadníku na jejich přidělení, ve svém bydlel do pár měsíců od přestěhování každý.

Mířili sem proto hlavně mladí. Před havárií zde žilo přes 47 tisíc lidí, z toho 17 tisíc představovaly děti do 18 let. Věkový průměr města dosahoval pouhých 26 let. Každý rok se navíc ve městě rodilo kolem 8 stovek novorozeňat, takže na dětských hřištích v Pripjati to žilo a mateřské školky i školy praskaly ve švech.

Shopaholici mířili do Pripjati za nákupy

V místních obchodech našli obyvatelé nejnovější výrobky a zboží, které jinde na Ukrajině mohli jen těžko sehnat. Proto sem jezdili nakupovat i prominentní členové komunistické strany až z Kyjeva, vzdáleného 110 km vzdušnou čarou a kolem 150 km po silnici.

supermarket v městě Pripjať

Zdejší supermarket působil v tehdejší době jako zjevení a na regálech se daly běžně najít třeba banány a jiné exotické ovoce. Obyvatelé Pripjati měli mít zkrátka vše, na co si vzpomněli, takže kromě moderních obchodů mohli zajít do 3 plaveckých bazénu, 2 sportovních stadionů a velkého kulturního domu s divadlem i kinem.

Zombíci i plánovaný výbuch na rozkaz z Moskvy. Odhalte nejšílenější teorie o Černobylu

Zábavní park se spoustou atrakcí už ale dokončit nestihli. Jeho ruské kolo nikdy žádného návštěvníka nesvezlo a dnes jeho zrezivělá konstrukce jen vrže při silném větru.

ruské kolo v zábavním parku města Pripjať

Slogan: „Atom je kamarád, ne nepřítel,“ se vymstil

Na širokých bulvárech nechal starosta města ve velkém vysazovat rudé růže. Přál si vypěstovat jeden keř růží na každého obyvatele Pripjati. Do osudového dne 26. dubna 1986 jich vysadili asi 33 tisíc.

prohlídka města Pripjať

Plakáty a zdi domů pokrývalo mnoho progačních sloganů a hesel oslavujících atomovou energii. Střechu jednoho domu stále zdobí nápis: „Ať se atom stane naším pomocníkem, ne protivníkem.“

Fotogalerie z Pripjati

Mezi nejvyšší budovy města stále patří hotel Polesí. Kdysi sem proudili hosté, v roce 1986 se na jeho terase usídlila vyšetřovací komise Černobylské havárie, která zahájila evakuaci obyvatel až po 36 hodinách od ničivých výbuchů 4. reaktoru elektrárny. Později tu bydleli tzv. likvidátoři (skupina lidí, kteří čistili zamořenou zónu od radiace).

hotel Polesí v městě Pripjať

Sbírka autíček v mateřské školce nechala rabující zloděje chladnými. Mnoho přístrojů z opuštěných domácností si z Pripjati nelegálně odnesli a prodali na černém trhu.

hračky v Pripjati

Prázdné budovy pohlcuje příroda.

Radnice chystanou výzdobu pro prvomájové oslavy roku 1986 nikdy nevytáhla.

Opuštěná škola

K slavnostnímu otevření zábavního parku 1. května 1986 už nedošlo. Místo toho volnou plochu používaly k přistávání helikoptéry, jež přepravovaly ke zničenému reaktoru pytle s pískem pro zmírnění unikající radiace a požáru.

Město duchů, trosky a divoká příroda: Dron zmapoval okolí současného Černobylu

Jak se dostat do Černobylu?

Legálně můžete do prostor černobylské jaderné elektrárny vstoupit pouze v doprovodu certifikovaného průvodce v rámci organizovaných exkurzí, které vyjíždějí autobusem ráno z Kyjeva. Nejčastější varianta jednodenního výletu stojí kolem 100 USD, v přepočtu 2 500 Kč. Vícedenní varianty jsou samozřejmě dražší a pořádají se méně často.

Nedoporučujeme zařizovat si výlet přes služby hotelu, protože k ceně vstupenky se většinou nabalí ještě tučná provize ubytovatele za zprostředkování. Cestovní agenturu si snadno vyberete i dopředu online. Redakce Elektřina.cz si užila exkurzi se společností Chornobyl Tours.

Když budete přemýšlet nad dnem návštěvy, ideálně se snažte vyhnout víkendům nebo státním svátkům, abyste neskončili ve velké skupině. Čím méně vás v zájezdu bude, tím více vám průvodce dovolí samostatnější průzkum budov a okolí elektrárny.

Pripjať a budoucnost

V současné době se velmi intenzivně pracuje na tom, aby se do Pripjaťi i okolí zase vrátil život. V procesu je například vybudování průmyslové zóny o rozloze okolo 320 km2 v těsné blízkosti elektrárny, kde by měl vzniknout suchý mezisklad na palivové soubory z ukrajinských tlakovodních reaktorů. Další součástí této zóny je také velká fotovoltaická elektrárna, která stojí asi sto metrů od sarkofágu. Momentálně čítá 4000 fotovoltaických panelů o celkovém výkonu 1 MW, ale do budoucna se počítá růstem instalovaného výkonu až do řádu gigawattů. V oblasti se také zvažuje vytvoření polygonů, kde by se cvičily postupy pro různé krizové situace.

Ukrajina však počítá nejen s rozvojem průmyslu, velmi podstatný je pro ni také turismus v oblasti. Za poslední roky se zde počet návštěvníků zněkolikanásobil, a to hlavně díky seriálu HBO Černobyl. Před příchodem koronaviru se dokonce očekávalo, že počet turistů by se letos mohl vyšplhat až na 100 000.

V okolí Pripjaťi by proto měly být vytvořeny podmínky, které návštěvníkům zajistí bezpečí a větší vyžití. Počítá se s opravami a restaurací některých památek, se zvýšením počtu kontrolních stanovišť pro vstup na uzavřená území i s postupným otevřením nových oficiálních turistických tras. Měly by dokonce vzniknout i vodní cesty na řekách Pripjať a Už.