Elektromobilita

První plně elektrický crossover společnosti Ford: Mustang Mach-E

Značka Ford zatím spoléhá především na automobily s pohonem na fosilní paliva. Nyní ale pro rok 2021 představila novinku, plně elektrický vůz Mustang Mach-E. Jelikož i konkurenční značky, jako je Toyota nebo Volkswagen přecházejí pomalu na výrobu vozidel na elektropohon a některé typy již mají v prodeji, přizpůsobuje i Ford svou nabídku.

První plně elektrický crossover společnosti Ford: Mustang Mach-E
První plně elektrický crossover společnosti Ford: Mustang Mach-E

Ford Motor Company

Značka má své kořeny v americkém Detroitu. Právě zde roku 1903 Henry Ford se svým mladým synem automobilku založil, a později se spojil s podnikem Chrysler a General Motors. Brzy se jejich automobily začaly hromadně vyrábět při pásové výrobě a vyvážet do světa. V posledních letech ale přibývají požadavky na ekologičtější provedení automobilů, proto byl Ford jedním z prvních, kteří zavedli hybridní automobily. 

Tradice modelu Mustang

Automobilka od roku 1964 vyrábí také typ s názvem Mustang. První model byl dvousedadlový a zákazníkům nabízel čtyřválcový motor. Později získal navíc další dvě sedadla, aby vyhověl potřebám kupujících a vyrovnal se konkurenci, jako byl například Jaguar.

Závody elektrických pick-upů: Dodá ho na trh jako první Tesla, Ford, či někdo úplně jiný?

Druhá generace přišla v sedmdesátých letech, avšak do nevhodné doby, kdy přestala být v oblibě vozidla s vysokou spotřebou. Brzy proto druhou generaci nahradila třetí, která byla úspornější. V devadesátých letech se Mustang dočkal lehčího redesignu ve čtvrté generaci. V novém století přišly modely V6 a GT. 

Porovnání automobilů Ford Mustang

Model

Typ

Rok

Výkon

Mustang (4.0 L V6)

Cologne

2005-2010

175 kW

Mustang (3.7 L V6)

Cyclone

2011-2014

227 kW

Mustang GT (4.6 L V8)

Modular

2005-2009

224 kW

Mustang GT (4.6 L V8)

Modular

2010

235 kW

Mustang GT (5.0 L V8)

Coyote

2011-2012

307 kW

Boss 302 (5.0 L V8)

Road Runner

2012

331 kW

Boss 302 (5.0 L V8)

Road Runner

2013-2014

313 kW

Mustang GT (5.0 L V8)

Coyote

2013-2014

313 kW

Shelby GT500 (5.4 L SC V8)

Triton

2010

403 kW

Shelby GT500 (5.4 L SC V8)

Triton

2011-2012

410 kW

Shelby GT500 (5.8 L SC V8)

Trinity

2013-2014

494 kW

Mustang GT (2.3 L (I4)

 

2015

227 kW

Mustang GT (5.0 L (V8)

 

2015

313 kW

Shelby GT350 (5.3 L V8)

 

2015

392 kW

Shelby GT350R (5.3 L V8)

 

2016

392 kW

Mustang Mach-E

 

2021

Nabíjení 150 kW

Mustang Mach-E

Na první pohled je nový pětidvéřový elektromobil elegantní, s futuristickým designem a moderními prvky. Nový typ je založen na platformě GE1, která je přepracovanou a zlepšenou platformou C2. Mustang Mach-E byl představen v roce 2020. Disponuje rozměrným nákladovým prostorem o maximálním objemu 1824 l a vybrat si budeme moci ze dvou typů baterií. 

Základní verze má pohon na zadních kolech a baterii s kapacitou 68 kWh a výkonem 266 hp. Výrobce nabízí také verzi s 88 kWh a výkonem 290 hp. Pro náročnější uživatele byla vytvořena dvoumotorová verze s pohonem všech kol. 

Nabídka Mustang Mach-E

Typ

Pohon

Kapacita baterie

Výkon

Mustang Mach-E 

Zadní kola

68 kWh

266 hp

Mustang Mach-E

Zadní kola

88 kWh

290 hp

Mustang Mach-E

Všechna kola

68 kWh

266 hp

Mustang Mach-E

Všechna kola

88 kWh

346 hp

Nový typ elektromobilu lze zařadit do třídy kompaktní crossover SUV. Nabízí komfortní prostor pro cestující, náklad a také snadnou obsluhu. Nabitá baterie by měla nabídnout na jedno nabití dojezd až 340-483 kilometrů. 

Další parametry

Při řízení vozidla se bude moci řidič rozhodnout, který z režimů jízdy využije. K dispozici bude eko, komfort a sport. Komfort je ideální pro rodinu, která si potrpí na pohodlí a klidnou jízdu. Naopak sportovní režim přináší pevnější podvozek, který lépe drží na vozovce a je vhodný pro rychlejší jízdu. Potřebných 80 procent baterie bude možné získat už po půl hodině nabíjení.

Henry Ford: Životopis průkopníka automobilové výroby, který sympatizoval s nacisty

Jakmile se Ford Mustang Mach-E GT dostane úspěšně na trh, je připraven i nový typ Mach-E 1400. Jelikož je výroba podle Fordu nákladnější, rozhodli se, že tento model budou pro změnu vyrábět v Mexiku. Obyčejně výroba probíhá ve Spojených státech, ale tento krok byl zvážen hlavně kvůli úspoře. 

Chytrý interiér

Elektromobil již budete moci ovládat svým chytrým telefonem. Ten dokáže pomocí aplikace otevřít dveře nebo okénka. Palubní deska je navíc vybavena větší dotykovou obrazovkou pro komfortní ovládání. Systém už také nebude potřebovat aktualizace s připojením, ale poradí si i bezdrátově. Propojení s chytrým telefonem vám umožní jednoduše sledovat kapacitu baterie, sledovat její průměrnou výdrž, plánovat výlety a další. Jakmile se vyskytne systémová chyba, budete hned upozorněni.

Ford také do nového elektromobilu instaluje funkci Ford Pass, která je velmi podobná Apple Pay. Díky tomu bude mít řidič možnost využít více aplikací. 

Špión za volantem: Ve Fordu se řidič převlékl za sedačku kvůli vývoji autonomních aut

Něco navíc

Řidiče potěší i bezpečnostními prvky, jako je hlídání mrtvého bodu, adaptivní tempomat, automatická dálková světla, automatické brzdění nebo sledování jízdního pruhu. 

Pro ještě komfortnější jízdu nabízí Mach-E také vyhřívané sedačky, handsfree pro bezpečnou komunikaci při jízdě, elektrické ovládání okýnek, ale také předních sedadel. Jednoduše a rychle tak přizpůsobíte sedadlo pro různé řidiče.