Elektromobilita

Prahou snadno žlutým autíčkem. Re.volt je nová služba pro milovníky elektromobilů

Chcete-li cestovat po pražských pamětihodnostech a hromadná doprava vám nevoní, zkuste službu firmy Re.volt, která do Prahy vypustila dvě desítky malých elektrovozítek. Slibují pohodlný a ekologický způsob dopravy, ale levné to nebude. Tramvají to vyjde každopádně rychleji a nejspíš bezpečněji.

Prahou snadno žlutým autíčkem. Re.volt je nová služba pro milovníky elektromobilů
Prahou snadno žlutým autíčkem. Re.volt je nová služba pro milovníky elektromobilů

Zdroj: forbes.cz

Žlutá vozítka Re.volt nepřehlédnete

Česká firma Re.volt měla rychlý nástup. Od vzniku mobilní aplikace k vypuštění prvního miniauta do provozu uplynulo pár měsíců. Od konce července jsou k vidění v centru Prahy trochu komická miniautíčka, charakteristická svou jasně žlutou barvou.

Na svezení stačí dvacka

Půjčení vozítka stojí 4 koruny za minutu, ale nejmenší částka, kterou smíte utratit, je 20 korun. V ceně je zahrnuto parkování, palivo, pojištění a DPH. Na všechno stačí mobilní telefon. Stáhnete si aplikaci, objednáte auto, odemknete a pomocí mobilu i zaplatíte. Jenom řídit musíte sami.

Nikam nechoďte

Na to, abyste mohli aplikaci použít, musíte nejdříve zaslat provozovateli nafocený občanský a řidičský průkaz. Útěchou vám může být, že nemusíte nikam chodit. Jenom mějte na paměti, že vám musí být 21 let, s hranicí 18 let, nutnou pro získání řidičského oprávnění, zde nevystačíte.

Provozovatelé slibují, že jejich vozítko ušetří 73 % emisí, ale není jasné, vůči čemu tento údaj porovnávají. Proti hromadné dopravě se ekologičnost vozítka projevit nemůže. „Je pravda, že MHD je taky naše konkurence, ale není to taková zábava,“ upřesňuje Kuchta. 

Roztomilé autíčko Microlino začne brázdit ulice evropských měst od příštího roku

počet hlasů: 5

Pouze centrem města

Vozítka firmy Re.volt se původně omezovala jen na území Prahy 1 a Prahy 2, kam jezdit osobním autem vyžaduje značnou dávku odvahy. Každodenní zácpy a nemožnost parkování vás zaručeně odradí. Až během podzimu firma své působiště moudře rozšířila o další části. „Zvětšená zóna pokrývá důležité části jako jsou Holešovice, Karlín, Žižkov, Vyšehrad, Smíchov, Bubeneč a část Dejvic,“ vypočítává majitel Re.volt Pavel Kuchta. Ve hře i jednání s letištěm o vyhrazeném parkovacím stání. 

Delší zápůjčka se prodraží

Cena také není úplně lidová. Za hodinu strávenou v miniautíčku zaplatíte 240 Kč, za dvě hodiny už skoro pět set. To je cena, za kterou ve standardní půjčovně získáte auto na 24 hodin. U Re.volt by tak dlouhá doba vyšla na 5760 Kč, jenže na tak dlouho vám ho stejně nepůjčí. Délka jedné zápůjčky nesmí přesáhnout čtyři hodiny. 

My ani nechceme konkurovat klasickým půjčovnám. V průměru lidé jezdí méně než hodinu, protože se chtějí prostě dostat z bodu A ve městě do bodu B, což je úplně něco jiného než nabízí klasické půjčovny aut. Myslím, že z tohoto pohledu je cena velice přívětivá.

- Pavel Kuchta, majitel firmy Re.volt

Kufry nechte doma

Do auta se vejdou maximálně dvě dospělé osoby a do zavazadlového prostoru kabelka jedné z nich. Na objemnější nákup zapomeňte. „Máme malé autíčko, aby uvezlo posádku, a dobře se s ním parkovalo. Objemnější věci si lidé musí přepravit jinak,“ ujasňuje Kuchta. 

 

Všechno směřuje k tomu, že Re.volt je určen především cizincům, kteří raději postojí v dopravní zácpě, než by se mačkali v tramvaji s dalšími turisty. Čas ukáže, jestli tato služba bude pro cizince dostatečně lákavá. 

Naše vozidlo nemá airbag a řekl bych, že je v nevýhodě při srážce takřka s čímkoliv s výjimkou motorky nebo kola. Při jeho rozměrech nelze počítat s velkou deformační zónou a je třeba tomu přizpůsobit jízdu. Nicméně auto má tříbodový bezpečnostní pás a robustní ocelovou konstrukci, takže to není tak zlé.

- Pavel Kuchta, majitel firmy Re.volt