Topná sezóna – kdy začíná a kdy končí?
Topná sezóna se týká každého odběratele energií, které využívá pro vytápění své domácnosti. U některých to znamená začátek vytápění z centrálního systému, u jiných zase kontrolu a nastavení vlastního vytápění. Pojďme si říct, kdy dochází k zahájení a ukončení topné sezóny.

Co je topná sezóna?
V průběhu topné sezóny jsou poskytovatelé tepla povinni zajistit vytápění budov s centrálním vytápěním. Zároveň se jedná o období, kdy i domácnosti s vlastním vytápěním reagují na venkovní teplotu a starají se o svůj komfort. Začátek a konec topné sezóny tedy určují povětrnostní podmínky, ale také legislativa.
Podmínky pro začátek topné sezóny
I když je topná sezóna termínově stanovena od 1. září do 31. května, dle vyhlášky ministerstva průmyslu a obchodu č. 194/2007 Sb. je zahájení topné sezóny podmíněno průměrnou denní teplotou venkovního vzduchu pod 13 °C ve dvou po sobě jdoucích dnech.
Předpověď počasí zároveň nesmí signalizovat nárůst teplot nad tuto hodnotu v následujících dnech. Toto pravidlo zajišťuje, že vytápění je spuštěno v době, kdy je to skutečně potřeba a kdy se začíná významně snižovat komfort obyvatel bytového domu.
Konec topné sezóny
Konec topné sezóny platí ve chvíli, kdy průměrné denní teploty přesahují 13 °C a předpověď počasí nenaznačuje výrazné ochlazení. Dodavatelé tepla tedy mohou topnou sezónu prakticky ukončit i dříve, než je oficiální datum 31. května, pokud to klimatické podmínky dovolí. Toto opatření přispívá k úsporám energie a snižování nákladů na vytápění pro koncové uživatele.
Význam topné sezóny pro spotřebitele
V teplejších letech může být potřeba vytápění omezena pouze na chladnější měsíce, zatímco v chladnějších letech může být topná sezóna prodloužena. Flexibilita v délce topné sezóny umožňuje efektivní využití energií a přizpůsobení se aktuálním klimatickým podmínkám. Topná sezóna ale na každou domácnost dopadá trochu jinak.
V případě domácností v bytovém domě s centrálním zásobováním teplem ale nemusí být pro každého komfortní několikadenní čekání při venkovní teplotě pod 13 °C, než se zapnou radiátory a ohřejí byt na příjemnější teplotu. Na druhou stranu se buď nemusíte starat o kontrolu, revizi a servis, protože to za vás udělá majitel bytu, nebo vás na tyto úkony bude více, pokud jde o společenství vlastníků bytových jednotek.
Pro vlastníky rodinných domů, kteří si regulují vytápění sami, je důležité myslet na vytápění domácnosti i několik měsíců před startem topné sezóny. Jen oni sami totiž zodpovídají za správný chod otopného systému a technologií a v případě nutnosti volají servis pro kontrolu, revizi a případnou opravu. Také musí z vlastní vůle sledovat vývoj cen energií a optimalizovat spotřebu tepla.
Taková optimalizace může zahrnovat investice do moderních a úsporných topných zařízení nebo zateplení budovy, což může vést k výrazným úsporám během topné sezóny, ale také zvýšeným nákladům.
Místnost | Doporučená teplota | Důvod doporučené teploty |
Obývací pokoj | 19 až 20 °C | V obývacím pokoji relaxujeme a trávíme volné chvíle, často bez pohybové aktivity, navíc jsou tu k dispozici deky |
Kuchyně nebo pracovna | 19 až 20 °C | Kuchyně se mnohdy vytopí vařením na více jak 20 °C a nižší teploty v pracovně předchází únavě |
Ložnice | 16 až 18 °C | Nižší teplota v ložnici zlepšuje spánek, navíc jde většinou o místnost, kde netrávíme tolik času přes den |
Předsíň a chodby | 16 až 18 °C | V předsíni a v průchozích chodbách člověk pobývá minimálně a stačí je jen temperovat |
Koupelna | do 22 °C | Koupelna se vytápí nejvíce, aby se omezila vlhkost a tvorba plísní, navíc se v ní pohybujeme i bez oblečení, zejména malé děti |
Dětský pokoj | mezi 18 až 24 °C | Teplota v dětském pokoji je individuální podle věku dítěte, protože největší teplo potřebují novorozeňata, starší děti už si s nižší teplotou poradí lépe |
Zdroj: www.eon.cz
Snižte náklady za energie změnou smlouvy a dodavatele
Pokud chcete na vytápění ušetřit, držte se rad, na jakou teplotu vytápět jednotlivé místnosti, ať je například zbytečně nepřetápíte. To je první krok ke snížení nákladů na vytápění. Tím druhým krokem je změna smlouvy za výhodnější, případně změna dodavatele za nového, pokud se vám nabídka produktů od toho stávajícího nelíbí nebo nehodí.
Výhodu mají majitelé bytů a nemovitostí s vlastním vytápěním, které není centralizované. Nejsou totiž závislí na rozhodnutí ostatních majitelů bytových jednotek, jakého dodavatele si zvolí.
Pro novou smlouvu si ale nejdříve udělejte srovnání cen a a produktů. Vše jde rychle a přehledně online, například využitím naší vlastní kalkulačky cen elektřiny.