
Česká vláda na konci dubna schválila aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility. Podle něj by na českých silnicích mělo v roce 2030 jezdit minimálně 220 tisíc elektrických aut, optimistický scénář hovoří dokonce o půl milionu elektromobilů. Jaká další alternativní paliva hodlá stát podporovat a do jaké míry je státní plán realizovatelný?

Pandemie koronaviru ochromila světové trhy s ropou a během dubna už jsme mohli zaznamenat dva neuvěřitelné rekordy. Cena ropy Brent klesla nejníže od vzniku České republiky v roce 1993 a americká ropa WTI se obchodovala za zápornou cenu. Jak k situaci došlo a co to znamená pro rozvoj elektromobility?

Jedním z nejpalčivějších problémů, který brání rozvoji elektromobility, je jednoznačně infrastruktura. I když nabíječky na elektrická auta postupně přibývají, ještě stále není výjimkou, že se majitel elektromobilu dostane do situace, kdy musí nabíjení vozu více či méně přizpůsobovat svůj program a plán trasy. To by se však v brzké době mohlo změnit.

Teploty pod nulou a pořádná chumelenice dokáže zamávat s hodnotami dojezdu elektrických vozů. Norská automobilová federace (NAF) se rozhodla otestovat dvacítku nejprodávanějších elektroaut včetně tří modelů Tesly či Škody Citigo-e iV v mrazu od +3 do -6 °C. Oproti číslům udávaným výrobci se jejich dojezd snížil v průměru o 18 %. Které auto v testu zazářilo a který model naopak propadl?

Elektromobily zažívají v řadě evropských zemí boom a pozvolný nárůst jejich počtu lze vysledovat a nadále očekávat i v České republice. Podívejte se na to, proč bude množství elektromobilů v Evropě dále stoupat a jaké jsou nejdostupnější modely elektroaut v roce 2020.

Co se změní v žádostech o dotace na nákup elektromobilů v roce 2020? V 5. výzvě se rozdělí jen 50 milionů Kč na pořízení elektroaut pro firmy, zatímco 4. výzva měla alokováno 200 mil. Kč. Dotace už nebude možné využít na nákup luxusních elektrických vozů, ale ani nákup pouze 1 modelu levného elektromobilu (např. Škoda Citigoe iV). Zjistěte více o dotacích, o které lze zažádat od 6. ledna 2020.

Skandinávské země patří k průkopníkům v zavádění elektromobility. Poměrně známý je úspěch Norska, které je v tomto ohledu nejdál, ale podobnou cestou se vydává i jeho východní soused. Ve Švédsku je však nárůst počtu elektromobilů doprovázen řadou problémů – nejsou totiž dostatečné kapacity pro jejich nabíjení.

V 19 letech založil v garáži rodičů automobilku Rimac Automobili v Chorvatsku, tedy v zemi, kde předtím téměř neexistoval žádný automobilový průmysl. Když závodil ve starém modelu BMW E30 předělaném na elektrický pohon, smáli se mu, že jezdí v kraksně, co vypadá jako automatická pračka. Dnes Mate Rimac radí, jak vyrábět elektromobily i hybridy gigantům z Porsche, Hyundai či Aston Martin.