
Evropská komise rozhodla o omezení emisí oxidu uhličitého u osobních aut do roku 2030 o 35 procent, a tím otevřela dveře pro trh s elektromobily. Omezení emisí má vést k urychlení modernizace evropských automobilek, aby neztratily konkurenceschopnost se zbytkem světa. Česká veřejnost tradičně zamilovaná do spalovacích motorů je vůči rozhodnutí komise skeptická. Podle europoslance Luďka Niedermayera je tento krok ale nezbytný.
Zakladatel Porsche sestrojil první elektromobil už před víc než sto lety. Elektrický sportovní vůz Porsche Taycan budí zaslouženou pozornost už třetím rokem, ale stále toho o něm mnoho nevíme, kromě toho, že má být vyzyvatelem Tesly. Měl by dojet bez nabití 500 km a nejvyšší výkon by se měl blížit 600 koním. Co však víme zcela jistě, že v případě firmy Porsche se nejedná o módní záležitost. Byl to právě Ferdinand Porsche, který sestrojil v posledních letech 19. století první automobil poháněný elektrickým a posléze hybridních motorem.

Poradenská firma PA Consulting zpracovala žebříček „síly“ největších světových výrobců elektromobilů a Elona Muska by potěšil asi tolik jako darované kanystry s benzínem. Podle analytiků se totiž na přední příčce udrží Tesla Motors ještě dva roky, ale pak to s kalifornskou firmou půjde z kopce. Do roka 2021 ji v závodech o trh s prémiovými elektroauty „předjede“ hned šestice rivalů.

Stuttgartská automobilka nadobro opustila název Mission E, na který lákala fanoušky pořádné jízdy na elektřinu již od roku 2015. Porsche Taycan se má stát vyzyvatelem Tesly, ale zatím německý autovýrobce neodhalil úplně všechny technické údaje. Porsche se snaží našponovat očekávání aspoň reklamním videem, kde tvrdí, že nový Taycan bude mít něco, co ostatní elektromobily nemají.

Poblíž Stockholmu proměnili obyčejnou dálnici v cestu, která dokáže nabíjet osobní auta, autobusy i kamiony žíznivé po elektřině za jízdy. Blýská se proto majitelům elektromobilů na lepší časy, kdy zapomenou na plánování delší trasy podle polohy dobíjecích stanic? Švédové vybudovali prozatím pouhé dva kilometry inovativní dálnice, ale plánují postavit mnohem rozsáhlejší síť. Šlo by to i u nás?

Když přizvete k výrobě moderní technologie, výsledek nemusí být nutně složitější a komplikovanější, ale právě naopak. Dvoumístný vůz LSEV se chce stát prvním sériově vyráběným elektromobilem pomocí 3D tisku. Klíč k hromadné výrobě a nízkým nákladům tkví právě ve snížení počtu nutných dílů. Z obvyklých dvou tisíc plastových komponentů se jejich počet snížil na 57.

Jaromír Vegr elektromobily žije naplno. Elektroauta sám konstruuje, jezdí v nich a téměř každým dechem se je snaží propagovat. Rozpovídal se o tom, jak si v obýváku postavil elektrický monopost, se kterým krátce před revolucí zvítězil v mezinárodním závodě, kde by byla elektromobilita bez Tesly i jak by jí mohl pomoci slavný zpěvák skupiny Beatles, John Lennon, kdyby předčasně neopustil svět.

Zapomeňte na firmy Waymo či Uber, které zkoušejí autonomní vozy daleko za Atlantikem. Samořídicí auta jezdí i po evropských silnicích. Tedy auta od Navya brázdí veřejné silnice v Evropě zatím pouze ve švýcarském Sionu, ale na mnoha úsecích vyloučených z veřejné dopravy již jezdí přes 60 autonomních autobusů francouzského startupu. Kolik lidí už přepravily a jaké mouchy ještě musí vychytat?