Elektromobilita

Firma Continental představila revoluční technologii pro nabíjení elektromobilů

S bezdrátovým nabíjením elektroaut koketuje více firem (BMW, WiTricity aj). Ale Continental kromě indukčních bezdrátových podložek pro elektrické vozy ukázal i systém AllCharge, který dodá šťávu elektrickému autu nezávisle na typu jeho palubní nabíječky, dobíjecího kabelu či dobíjecí stanice. Navíc AllCharge promění elektromotor v mobilní powerbanku. Kdy se technologie začne vyrábět?

Firma Continental představila revoluční technologii pro nabíjení elektromobilů
Firma Continental představila revoluční technologii pro nabíjení elektromobilů

Úvodní fotografie: Continental AG

Německý koncern Continental AG pustil do éteru první vlaštovky o nové technologii již dříve, i když premiéra novinek pro nabíjení elektrických vozů se odehraje na letošním veletrhu spotřební elektroniky CES 2018 v Las Vegas (7. až 12. ledna). Jde o tři zajímavá řešení pro komfortnější doplňování šťávy do elektrických miláčků na 4 kolech.

Konec hledání vhodné nabíječky i správné dobíjecí stanice

Systém AllCharge představuje univerzální nabíjecí řešení, kdy majitel elektrovozu nemusí uvažovat nad tím, jestli jede k jedno či třífázové dobíjecí stanici, nebo jestli je jeho nabíjecí kabel kompatibilní se stanicí, ke které zrovna míří.

Nyní existují dobíjecí stanice na střídavý (AC) a stejnosměrný (DC) proud a mnoho různých standardů pro nabíjecí kabely i palubní nabíječky. 

Continental přišel s nápadem udělat nabíječku z elektromotoru a inventoru, takže odpadá potřeba konvertoru, který převádí AC z nabíjecí stanice na DC pro baterii elektroauta. Právě AC dobíjecí stanice jsou totiž mnohem častější variantou, i když třeba Superchargery od Tesly, běžící na DC, rostou jako houby po dešti. 

Za 10 minut nabijete elektromobil na 50 až 350 km dojezdu

Maximální výkon při dobíjení z AC dobíjecí stanice je 43 kW, takže za 10 minut řidič získá dojezd na dalších 50 km. Při zajetí k DC stanici umožňující velmi rychlé dobíjení by elektromobilista mohl za 10 minut prodloužit dojezd o 150 km.

„Rockstar“ elektromobility ukázala novou Teslu Roadster i elektrický kamion Tesla Semi

počet hlasů: 5

V případě prémiových vozů se silnou kapacitou baterie by za 10 minut přibylo dokonce až 300 km dojezdu. 

nabíjení elektromobilů podle vize firmy Continental

U DC nabíjení s AllCharge systémem od Continentalu musí mít majitel vozu navíc konvertor pro regulaci stejnosměrného napětí. 

Kolik veřejných dobíjecích stanic mají u nás k dispozici elektromobilisté? Ukázat interaktivní mapu

Mobilní powerbanka, která utáhne váš notebook i elektrický gril

Jelikož elektromotor a invertor u Continentalu funguje jako nabíječka s AC, mohou řidiči klidně dodat elektřinu třeba elektrickému grilu nebo jinému spotřebiči s relativně vysokým příkonem (např. rychlovarná konvice s příkonem 3 kW). U současných elektromobilů je to možné pouze po dokoupení drahého konvertoru.

Bezdrátové dobíjecí podložky všude, kam se podíváte

Stejně jako další firmy (Renault, Mercedes, BMW, WiTricity aj.) se i Continental zaměřil na bezdrátové nabíjení. Podle jeho vize bychom měli parkovací místa na ulicích, ve veřejných i domácích garážích pokrýt bezdrátovými dobíjecími podložkami

Fungují na principu elektromagnetického pole, které za 1 minutu dobije 1 km dojezdu. Z takové rychlosti se nikomu hlava nezatočí, ale je nutné dodat, že Continental uvažuje o masovém rozšíření podložek tak, aby se elektromobil dobíjel vlastně vždy, když někde stojí.

Špión za volantem: Ve Fordu se řidič převlékl za sedačku kvůli vývoji autonomních aut

počet hlasů: 3

Kvůli ztrátě energie během bezdrátového dobíjení německá firma také vyvinula vlastní systém pro přesné navedení řidiče na podložku, kterým se optimalizuje výkon nabíjení.

Jak se daří českým řidičů elektromobilů? 10 z nich jsme se ptali na jejich zkušenosti s řízením bezemisních vozů v České republice. To mě zajímá!

Kdy se začnou novinky od Continentalu vyrábět?

Všechny tyto novinky vypadají více než lákavě, ale na jejich otestování a následné zavedení do provozu si budeme muset ještě pár let počkat.

Continental totiž plánuje začátek výroby AllCharge systému i bezdrátových nabíjecích podložek až na rok 2022.

Anketa

Víte, co na rok 2022 plánuje SpaceX vedený Elonem Muskem?