Elektromobilita

Dobíjecí stanice v Česku: Ultrarychlá stanice vyjde i na desetinásobek

Vybudování kvalitní infrastruktury pro dobíjení je klíčové pro rozvoj elektromobility. Bez nabíječek se zkrátka auto na elektrický pohon neobejde. Jaké druhy dobíjecích stanic jsou v České republice pro řidiče dostupné a kolik stojí jejich výstavba?

Dobíjecí stanice v Česku: Ultrarychlá stanice vyjde i na desetinásobek
Dobíjecí stanice v Česku: Ultrarychlá stanice vyjde i na desetinásobek

Kolik je v ČR dobíjecích stanic?

V současné době můžete v České republice využít zhruba 400 dobíjecích stanic různých provozovatelů. Nejhustší síť nabíječek provozují společnosti ČEZ, E.ON a PRE. České silnice brázdí zatím méně než 3000 elektromobilů, ale budování kvalitní infrastruktury je pro rozvoj elektromobility klíčové. Proto chce Ministerstvo dopravy během příštích let podpořit její výstavbu z Operačního programu Doprava. Jen díky němu by mělo po celé České republice vyrůst během čtyř let dalších 500 rychlodobíjecích stanic.

Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen

počet hlasů: 2

E.ON chce mít do tří let 300 dobíjecích stanic

Jednou ze společností, která bude nabíječky z dotačního programu budovat, je společnost E.ON. V současnosti jich provozuje 44, jejich počet má však prudce růst. „S pomocí dotace z operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných dobíjecích stanic. Celkem ale chceme mít do roku 2022 na 300 dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme součástí,“ uvedl Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON.

E.ON bude mít na starost vybudování 50 AC stanic s pozvolným dobíjením a 125 rychlonabíječek pro elektromobily. Síť AC stanic bude E.ON rozvíjet na svém distribučním území, to znamená v jižních Čechách, na jižní Moravě a na Vysočině. Podle statistik tráví řidiči u AC nabíječky v průměru 48 minut, proto se konkrétní lokalita musí vybrat s ohledem na delší čas nabíjení. V úvahu přichází kina, divadla, úřady, nákupní centra nebo zdravotnická zařízení. Ještě do konce roku 2019 budou zprovozněny tři nabíječky v Českém Krumlově. Další projekty jsou připraveny ve Frymburku, Třeboni, Českých Budějovicích, v Lednici nebo Hatích u Znojma.

DC nabíječka, která je mnohem rychlejší než AC.

Jaký je rozdíl mezi AC a DC dobíjením? AC nabíjení využívá střídavý proud, který je běžně dostupný v síti. Aby se baterie elektromobilu dobíjela, je nejdříve nutné převést ho na stejnosměrný. Z toho důvodu jsou AC nabíječky pomalejší než DC.

Rychlonabíječky musí pokrýt celou republiku

Zatímco lokality pro AC nabíječky si E.ON zvolil sám, pro výstavbu sítě rychlonabíječek je podmínkou dotačního programu jejich rozmístění po celé České republice. Proto budou pokrývat především hlavní dopravní tahy. S DC rychlonabíječkou o výkonu 50 kW trvá nabíjení přibližně čtyřicet minut na 80 % kapacity baterie.

Nedávno společnost E.ON spustila také první ultrarychlou dobíjecí stanici v České republice, která se nachází ve Vystrkově u Humpolce a disponuje maximálním výkonem 175 kW. V dohledné době by měl být výkon navýšen až na 350 kW. U ultrarychlé nabíječky řidiči stačí postát 10 minut a má nabito na dalších 200 kilometrů jízdy. Do konce roku by se srovnatelná stanice měla otevřít v Rozvadově a během tří let se plánuje výstavba dalších dvou.

Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku

počet hlasů: 11

Kolik stojí výstavba nabíjecích stanic?

Částka za výstavbu nových nabíjecích stanic se liší v závislosti na konkrétní lokalitě. Martin Klíma to vysvětluje: „Cenu výstavby výrazně ovlivňuje připravenost konkrétní lokality. V některých případech je nutné vybudovat potřebná parkovací místa. Náklady na stavbu jedné pomalé dobíjecí stanice se teď pohybují od 150 do 300 tisíc korun. U těch rychlých jsou více než milion korun.“ Ultrarychlá dobíjecí stanice vyjde dokonce na desetinásobek ceny AC stanice, náklady na její stavbu se pohybují kolem tří milionů korun.

Nabíjení elektromobilu.

Za výstavbu 50 AC stanic zaplatí E.ON asi 15,5 milionu korun, z toho dotace pokryje 7,9 milionu. Realizace stavby rychlodobíječek by měla stát 167 milionů korun, z toho 96,6 milionů přispěje stát.

Srovnání dobíjecích stanic elektromobilů

 

AC stanice

rychlonabíječka (DC)

ultrarychlá nabíječka (DC)

Obvyklý výkon

22 kW

50 kW

175 kW

Přibližná doba nabíjení na 80 % kapacity baterie

60 - 180 minut * 

35 - 50 minut * 

10 - 20 minut * 

Přibližná cena výstavby

150–300 000 Kč

1 000 000 Kč

3 000 000 Kč

Tabulka: Údaje zveřejněné společností E.ON, eon.cz, * - závísí dle kapacity baterie
 

Kde nabijete elektromobil nejlevněji?

Ceny nabíjení u dobíjecích stanic se u jednotlivých poskytovatelů liší. E.ON nabízí zajímavou službu pro zákazníky registrované do služby E.ON Drive. Díky ní mohou nabíjet za nižší tarif u všech AC i DC stanic v síti E.ON za jednotnou cenu 3 Kč/kWh. Neregistrovaný řidič zaplatí třikrát víc při nabíjení z AC stanice, u DC dokonce 11 Kč/kWh. Registrovaní zákazníci mohou navíc využívat mobilní aplikaci pro sledování jednotlivých stanic. V aplikaci se zobrazí, zda je vybraná stanice obsazená nebo je možné sledovat historii dobíjení. Díky tomu si snadno spočítáte svoje náklady na dobíjení.

Pokladnička v automobilu: Kde nabijete elektromobil nejlevněji?

ČEZ poskytuje dobíjení na základě měsíčního paušálu 544,50 Kč, díky nemuž mohou registrovaní zákazníci neomezeně nabíjet na všech jeho stanicích. Cena jednorázového nabíjení je velmi vysoká, platí se za minutu v DC stanici 9,075 Kč, v AC stanici 1,815 Kč/min.

V Praze narazíte především na nabíječky společnosti PRE. Ta má nejkomplikovanější tvorbu konečné ceny, jež se skládá z čtvrtletního pevného poplatku 36,30 Kč, sazby za odebranou elektřinu 3,03 Kč/kWh a při době nabíjení delší než 120 minut se připočítá ještě poplatek 0,24 Kč/min.

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

počet hlasů: 25

Kvůli odlišným přístupům k výpočtu konečné ceny pro zákazníka nelze jednoznačně určit, která společnost poskytuje nejlevnější nabíjení. Záleží na počtu ujetých kilometrů a četnosti dobíjení. V každém případě jsou ceny výhodnější pro registrované zákazníky.