Elektromobilita

Henrik Fisker ukázal na CES 2018 „zabijáka Tesly“. Autu ale nefungovaly dračí dveře

Nový model Fisker EMotion se snaží vypálit rybník Tesle Motors a Modelu S na trhu luxusních elektromobilů. Jeho autor Henrik Fisker si vyhrál s designem, ale když auto poprvé představil na veletrhu CES 2018, objevila se drobná vada na kráse. Dračí, motýlí nebo snad ptakoještěří výklopné dveře, záleží na vaší představivosti, zatím nefungovaly. Čím naopak Fisker EMotion nadchnul?

Henrik Fisker ukázal na CES 2018 „zabijáka Tesly“. Autu ale nefungovaly dračí dveře
Henrik Fisker ukázal na CES 2018 „zabijáka Tesly“. Autu ale nefungovaly dračí dveře

Úvodní fotografie: Henrik Fisker/Facebook

Dánský automobilový designér se snažil šlapat na paty Tesle už jednou. V roce 2011 a 2012 vyráběla jeho firma Fisker Automotive plug-in hybrid Fisker Karma, který měl konkurovat Tesle Roadster a Tesle Model S. To dopadlo bankrotem Fisker Automotive. Automobilku pak odkoupili Číňané.

„Rockstar“ elektromobility ukázala novou Teslu Roadster i elektrický kamion Tesla Semi

Vypadá Fiskerova druhá šance s elektromobilem Fisker EMotion lépe? Nový vůz ukázal designér, který nyní stojí za automobilkou Fisker Inc., na letošním veletrhu CES 2018 v Las Vegas.

Zabijí dračí dveře „zabijáka Tesly“?

Technické specifikace (dojezd kolem 640 km na 1 nabití, max. rychlost okolo 260 km/hod a zrychlení z 0 na 100 do 3 vteřin) odtajnil Fisker už v minulém roce. Všichni ale netrpělivě čekali, jak bude Fisker EMotion ve skutečnosti vypadat.

Kypré linie, které charakterizovaly už Fisker Karmu, se objevily i u vozu EMotion. Otevřít pusu úžasem měly návštěvníkům CES patrně výklopné přední i zadní dveře, které redaktoři automobilových magazínů přebásnili na dračí dveře nebo dveře ve tvaru křídel vážky.

Fisker EMotion s výklopnými dračími dveřmi

Fisker Inc. se držel pojmenování motýlí dveře. Zkrátka záleží na vaší představivosti a drogách, které máte k dispozici.

Jak končí diskuze o elektromobilech u piva? Lidé se diví, že auto nabijete i ze zásuvky

Fisker EMotion již dříve získal nálepku „zabijáka Tesly“, proto chtěli ve Fisker Inc. přijít s něčím, co by strčilo sokolí dveře (orlí nebo jestřábí?) u Tesly Model X do kapsy. Jenže to se úplně nepodařilo. Vyklápění zadních dveří vzhůru totiž na CES 2018 nefungovalo, a proto se teprve uvidí, jestli první vyráběné kusy nebudou mít řešeno otvírání zadních dveří jiným způsobem.

V nudném autě objevíte všechno do 5 minut, Fisker EMotion je jiný

K odemykání ptakoještěřích dveří (draci jsou pro sraby) mohou majitelé využít ovládání přes smartphone i senzory, které mají dveře otevřít či zavřít, když se k vozu přiblížíte.

Jak daleko to máte k nejbližší veřejné nabíjecí stanici pro elektromobily? To mě zajímá!

Fisker EMotion má obsahovat hardware a software pro autonomní řízení úrovně 4, které údajně bude aktivováno, jakmile to zákony umožní. Současná auta na trhu se chlubí úrovněmi 2 nebo 3, takže se teprve ukáže, jestli se Fiskerovi inženýři trochu nechvástají.

O překvapení prý nemá být s Fisker EMotion nouze. „Nechcete auto, kde objevíte všechno, co umí, do 5 minut,“ prohlásil na CES 2018 Henrik Fisker a ještě dodal:

V minulosti se luxus u elektromobilů poznal podle počtu tlačítek. Myslím, že dnes o luxusu rozhoduje počet dotykových obrazovek uvnitř.

- Henrik Fisker, automobilový designér a CEO Fisker Inc.

Henrik Fisker ukázal nový EMotion na veletrhu CES 2018

Vepředu najde řidič tři dotykové displeje a ve vylepšené verzi Fisker EMotion má cestující vzadu za řidičem k dispozici dokonce vlastní obrazovku umístěnou na zadní straně šoférova sedadla.

Elektrický kabriolet od Mercedesu ohromí znuděného miliardáře i běžného smrtelníka

Čekání na revoluční technologii baterií pro elektromobily

Původně měl Fisker EMotion mít grafenové baterie, později byly v kurzu baterie s tuhým elektrolytem, ale nakonec první vyráběná auta dostanou jen vylepšené Li-on baterie. Ty mají umožnit rychlé nabíjení na 200 km dojezdu za 9 minut.

detail kola Fisker EMotion

Baterie s tuhým elektrolytem by měly ale zvládnout dobít 800 km za pouhou jednu minutu. Na tuto technologii už podal Fisker žádost o udělení patentu. Aktuálně se jeho žádost vyhodnocuje.

Interiér Fisker EMotion

Ve vozech Fisker EMotion, které první zákazníci obdrží koncem roku 2019, se tyto baterie sice neobjeví, ale nejspíš je uvidíme nejdřív v mobilních telefonech. V elektromobilech od Fiskera snad budou od roku 2020. Díky 2,5krát vyšší energetické hustotě než současné baterie by měly být menší a výkonnější.

Pouze dva vozy Fisker EMotion do domácnosti

Nový elektromobil od Fiskera si můžete předobjednat už nyní. Stačí zaplatit vratnou zálohu ve výši 2 000 dolarů (necelých 42 tisíc Kč) a první modely Fisker EMotion mohou skončit ve vaší garáži.

Anketa

Myslíte si, že elektromobily dokáží tančit?

Nicméně, dejte si pozor, aby stejnou káru nechtěl třeba váš dědeček, bratr či jiný člen vaší domácnosti. Fisker Inc. totiž omezil předobjednávky pouze na 2 kusy pro jednu domácnost. Celkem stojí elektrický sedan 129 000 dolarů, tedy přes 3 miliony a čtvrt včetně DPH.