Domácnost

Odpojení elektřiny: Kdy vás může dodavatel odstřihnout od proudu?

Stát se to může každému – zapomenete zaplatit složenku a dluh u vašeho dodavatele je na světě. Přečtěte si, jak takovou situaci řeší přední hráči na našem energetickém trhu – E.ON, ČEZ, PRE a Innogy. Kdy vám pošlou domů upomínku a v jakých případech už byste se měli obávat odpojení elektřiny?

Odpojení elektřiny: Kdy vás může dodavatel odstřihnout od proudu?
Odpojení elektřiny: Kdy vás může dodavatel odstřihnout od proudu?

 

Jedna zapomenutá složenka není žádná tragédie

V případě, že jste lidově řečeno „zasklili“ platbu jedné zálohy, máme pro vás dobrou zprávu – není důvod stresovat a nakupovat svíčky ve velkém, protože odpojení od proudu vám rozhodně nehrozí. Několikadenní zpoždění platby z vás ještě neoprávněného odběratele proudu nedělá, a tak stačí jednoduše chybějící sumu doplatit.

Co ale v případě, že zálohu vytěsníte z hlavy úplně? Máte-li solidního dodavatele, určitě neočekávejte, že bude měsíce vyčkávat a naráz vás překvapí odstřihnutím proudu. Dodavatelé se vás nejprve budou snažit upozornit, že vaše platba nepřišla v pořádku, a to již během několika málo dní.

Všechny námi dotazované společnosti navíc využívají různých způsobů komunikace, aby měly jistotu, že se jim podaří zákazníka zastihnout a zavčasu informovat o vzniklém problému. Ve většině případů budete na svůj dluh nejprve upozorněni e-mailem, sms zprávou a nebo telefonátem. Klasická upomínka poštou vám přijde až v případě, že vás nebude možno kontaktovat jinak, nebo tehdy, když na upozornění nebudete reagovat.

Odpojení od elektřiny: Kdy se zastaví elektroměr kvůli nezaplaceným účtům?

Jak komunikace se zapomnětlivci probíhá u jednotlivých společností?

Vybrali jsme ty největší dodavatele energií na českém trhu podle počtu zákazníků a zjistili, jakým způsobem s odběrateli komunikují v případě náhle vzniklého nedoplatku. U všech platí, že se zákazníkovi ozvou a dají mu nějaký čas na splacení dlužné částky. U někoho je doba delší, jiný dodavatel preferuje kratší lhůty.

Upomínka od E.ON

U E.ON je systém upomínání individualizovaný. Má až 7 stupňů a v rámci upomínkového řízení firma využívá všechny způsoby komunikace. Do tuhého začne jít, jakmile vám E.ON bude nucen poslat upomínku formou doporučeného dopisu. Nejen, že za ni budete muset zaplatit 200 Kč, ale navíc jde o krok, který předchází odpojení.

Upomínka od Pražské energetiky

Pražská energetika, a. s. využívá automatizovaného upomínkového řízení, jehož přesné nastavení je závislé na typu odběru. Konkrétně záleží na tom, zda se upomínají domácnosti nebo podnikatelé, zálohy nebo faktury, jaká je platební morálka dlužníka a jestli se jedná o zákazníka mateřské společnosti Pražská energetika, a. s., nebo dceřiné společnosti eYello CZ, k. s.

Stejně jako u E.ONu se tedy může komunikace s jednotlivými zákazníky trochu lišit. První upomínka by však většinou měla přijít za 5 až 10 dní po splatnosti pohledávky, a to SMS zprávou, e-mailem, nebo přímým zavoláním, popřípadě vám PRE zašle upomínku prostřednictvím držitele poštovní licence, jako obyčejnou listovní zásilku.

Nezaplatíte-li, za 7 až 17 dní můžete ve schránce čekat další upomínku. Stejně jako ta první bude zaslána jako běžné psaní, kvůli vysokým nákladům a malé účinnosti Pražská energetika totiž doporučená psaní nevyužívá vůbec. Upomínky jsou zpoplatněny, ale dobrou zprávou pro dlužníky je, že pokud vše doplatí ještě před přerušením dodávky, nebudou účtovány.

Upomínka od ČEZ

Podobně komunikuje také ČEZ. Zákazníka nejprve upozorní prostřednictvím prostřednictvím sms, emailu nebo dopisem, dle jeho nastavených preferencí a poskytnutých kontaktních údajů. Nereaguje-li, následuje doporučená upomínka odeslaná na doručovací adresu zákazníka. Před samotným odpojením se pak zákazníka znova snaží kontaktovat operátoři call centra.

Upomínka od Innogy

Stejně férový postup jako konkurence využívá také innogy. Jakmile se dostanete do prodlení s platbou, budou se vás snažit kontaktovat všemi možnými způsoby, podle kontaktních údajů, které jste poskytli. Obecně platí, že čím více údajů zákazník vyplní, tím rychleji se mu innogy (ale i jiný dodavatel) ozve.

 

Upomínku za neuhrazenou zálohu můžete dostat i přes sms.

Ať jste tedy zapomnětliví sebevíc, pokud vašemu dodavateli dáte dostatek údajů k tomu, aby vás mohl snadno kontaktovat, ideálně sms zprávou nebo e-mailem, nemusíte mít strach, že by vám hrozily zpoplatněné upomínky nebo dokonce odpojení od proudu. Každá firma se nejprve bude snažit s vámi komunikovat, a to dokonce různými kanály, aby situaci vyřešila ke spokojenosti obou stran.

U většiny dodavatelů je možné k řešení nedoplatku využít jejich zákaznický portál (nebo aplikaci staženou v mobilu), ke kterému máte přístupové údaje a nedoplatek tak můžete zaplatit hned, jen nesmíte zapomenout uvést variabilní symbol. A pokud i ten zapomenete, dodavatel se vám telefonicky ozve, aby si s vámi ujasnil, za co byla platba uskutečněna. 

A jak je to s cenou upomínek? Doporučený dopis je zpoplatněn zhruba v hodnotě 200 až 250 Kč, záleží na dodavateli. Obvykle je tato pokuta ale smazána v případě, že zákazník nedoplatek uhradí.

Se správně vyplněnými kontaktními údaji v databázi vašeho dodavatele tedy můžete být naprosto klidní. I když se náhodou stane, že vaše platba nedorazí včas a vy si nevzpomene na to, že jste elektřinu nezaplatili, za pár dnů se vám dodavatel sám ozve a upozorní vás. Co ale dělat v případě, že na zaplacení pohledávky nemáte peníze a upozornění a upomínky se vám pomalu začínají ve schránce kupit?
 

Srovnejte si ceny energií a zjistěte, kolik můžete ušetřit

 

Když vás trápí finanční problémy, zkuste si domluvit splátky

Velmi lehce se může stát, že je váš účet za energie příliš vysoký. A nemusí jít nutně o vysokou spotřebu, ale extrémní výkyv cen na trhu, jak tomu bylo v letech 2021 až 2023. V takovém případě zjistíte, že na zaplacení faktury jednoduše nemáte peníze. Ale i to se dá řešit. Musí však opravdu jít o neočekávaně vysokou částku.

Základním pravidlem je: nehrát si na „mrtvého brouka“. S dodavatelem komunikujte, zkuste mu vysvětlit svůj problém a zjistěte si, zda máte možnost domluvit si splátkový kalendář. Možná vás to překvapí, ale u většiny společností to není žádný problém.

Logicky totiž mají zájem na tom, aby se vám dluhy podařilo úspěšně zkrotit. A právě rozložení dluhu na menší počet plateb může být řešením. U každé společnosti to však funguje trochu jinak. Pražská energetika, a. s. například není držitelem licence k poskytování úvěrů, a proto nemůže sjednávat klasické splátkové kalendáře.

Možnost uhradit pohledávku ve splátkách u dodavatelů elektřiny

Společnost

Možnost uhradit pohledávku ve splátkách

Podmínky splátkového kalendáře

E.ON

ANO, splátkový kalendář

Dobrá komunikace zákazníka a dodržování dohodnutých termínů i podmínek. Není možné rozložit pravidelné měsíční platby, jen nedoplatek v ročním vyúčtování. Nutné kontaktovat dodavatele e-mailem nebo telefonicky.

PRE

ANO, možnost domluvit se na rozložení dluhu do splátkového kalendáře,

Dobrá platební morálka a předpoklad, že zákazník závazky dodrží. První splátka je splatná v den podpisu splátkového kalendáře. Nutná schůzka v zákaznickém centru nebo telefonicky.

ČEZ

ANO, splátkový kalendář až do 10 měsíců

Nečekaný nedoplatek je možné běžně rozdělit na několik splátek v průběhu 10 měsíců, ale každá splátka se řeší individuálně. Vše lze udělat online.

innogy

ANO, splátková dohoda

Uzavření splátkové dohody musí vést k postupnému snižování pohledávky, ne naopak. Proto není možné sjednat splátkovou dohodu na dlužné zálohy z aktuálního období. Nutné řešit telefonicky přes zákaznickou linku.

Zdroj: eon.cz, pre.cz, cez.cz, innogy.cz, údaje platné k 29. 7. 2025

 

Kdy vás dodavatel odpojí od proudu?

Každá ze společností bude mít vzniklý problém s nedoplatky vyřešit. Pokud jste však „zapomněli“ na více než jednu zálohu a patříte k těm, kteří před realitou raději zavírají oči a příchozí upomínky vytrvale ignorují, nedáváte svému dodavateli moc na výběr a odpojení elektřiny se pro vás stává opravdu reálnou hrozbou.

Opakovaným neplněním platebních povinností se z vás totiž podle Energetického zákona stává neoprávněný odběratel a obchodník s elektřinou má právo požádat provozovatele distribuční soustavy (PDS) o přerušení distribuce elektřiny.

  • Jste-li zákazníkem E.ONu, situace začíná být vážná v momentě, kdy máte dvě a více pohledávek po splatnosti, nereagujete na upomínky a nemáte sjednánu dohodu o způsobu úhrady těchto pohledávek, což je například forma splátkového kalendáře.
  • U PRE vám 7 až 14 dnů po nezaplacení druhé upomínky zákaznický systém generuje návrh na přerušení dodávky. Pracovníci útvaru Pohledávek provádí dle platební morálky a historie kontaktů ještě další kroky, to však jen za předpokladu, že budou efektivní.
  • Společnost ČEZ vás od proudu neodstřihne dříve než po uběhnutí alespoň 6 týdnů od splatnosti závazku a stejně jako ostatní, k tomuto kroku přistupuje, až když už nemá příliš na výběr. Odpojování od elektřiny z důvodu neplacení je vždy až tou nejkrajnější možností.
  • Podobně to funguje také v innogy. Obchodník innogy přistupuje k přerušení dodávky elektrické energie ve výjimečných případech, zpravidla pouze tehdy, kdy zákazník nekomunikuje a situaci neřeší.

Distribuční sazby pro rok 2025: Zjistěte, kde si připlatíte

I přes to, že přerušení dodávky elektrické energie není pro dodavatele řešením číslo jedna, občas k němu přeci jenom dochází. Pokud zákazník nereaguje na upomínky a jinak nekomunikuje, nemá dodavatel jinou možnost než přistoupit k odpojení a ukončit s ním smlouvu. Následuje proces vymáhání uhrazení pohledávek, který může skončit až podáním návrhu na úhradu pohledávky k soudu.

Profil společnosti E.ON: Na cestě k distribuci a prodeji elektřiny

Ani v této fázi však není vše ztraceno. I když už je elektřina jednou odpojená, neznamená to, že problém není možné vyřešit. Po uhrazení pohledávky vás dodavatel může opět připojit do několika málo dní. Dle platné legislativy musí obchodník zpracovat a předat požadavek pro provozovatele distribuční soustavy (PDS) do dvou pracovních dnů, následně musí PDS do dalších dvou pracovních dnů dodávku obnovit.

Opětovné připojení k elektřině u jednotlivých dodavatelů

Společnost

Doba připojení

Poplatek za připojení 

E.ON

do dvou pracovních dnů od uhrazení pohledávky

NE*

PRE

zpravidla do dvou pracovních dnů od uhrazení pohledávky

NE*

ČEZ

zpravidla dva kalendářní dny u elektřiny (a do pěti kalendářních dnů u plynu)

NE*

Innogy

2 pracovní dny ode dne následujícího po uhrazení všech pohledávek

NE*

* I když dodavateli za zřízení nové smlouvy platit nebudete, nevyhnete se poplatku za připojení, který podle právní normy musíte zaplatit distributorovi. Jedná se zpravidla o částku v rozmezí 1 500 – 2 000 Kč.
 

Srovnejte si ceny energií a zjistěte, kolik můžete ušetřit