Odpojení elektřiny: Kdy vás může dodavatel odstřihnout od proudu?
Stát se to může každému – zapomenete zaplatit složenku a dluh u vašeho dodavatele je na světě. Přečtěte si, jak takovou situaci řeší přední hráči na našem energetickém trhu – E.ON, ČEZ, PRE a Innogy. Kdy vám pošlou domů upomínku a v jakých případech už byste se měli obávat odpojení elektřiny?

Jedna zapomenutá složenka není žádná tragédie
V případě, že jste lidově řečeno „zasklili“ platbu jedné zálohy, máme pro vás dobrou zprávu – není důvod stresovat a nakupovat svíčky ve velkém, protože odpojení od proudu vám rozhodně nehrozí. Několikadenní zpoždění platby z vás ještě neoprávněného odběratele proudu nedělá, a tak stačí jednoduše chybějící sumu doplatit.
Co ale v případě, že zálohu vytěsníte z hlavy úplně? Máte-li solidního dodavatele, určitě neočekávejte, že bude měsíce vyčkávat a naráz vás překvapí odstřihnutím proudu. Dodavatelé se vás nejprve budou snažit upozornit, že vaše platba nepřišla v pořádku, a to již během několika málo dní.
Všechny námi dotazované společnosti navíc využívají různých způsobů komunikace, aby měly jistotu, že se jim podaří zákazníka zastihnout a zavčasu informovat o vzniklém problému. Ve většině případů budete na svůj dluh nejprve upozorněni e-mailem, sms zprávou a nebo telefonátem. Klasická upomínka poštou vám přijde až v případě, že vás nebude možno kontaktovat jinak, nebo tehdy, když na upozornění nebudete reagovat.
Jak komunikace se zapomnětlivci probíhá u jednotlivých společností?
Vybrali jsme ty největší dodavatele energií na českém trhu podle počtu zákazníků a zjistili, jakým způsobem s odběrateli komunikují v případě náhle vzniklého nedoplatku. U všech platí, že se zákazníkovi ozvou a dají mu nějaký čas na splacení dlužné částky. U někoho je doba delší, jiný dodavatel preferuje kratší lhůty.
Upomínka od E.ON
U E.ON je systém upomínání individualizovaný. Má až 7 stupňů a v rámci upomínkového řízení firma využívá všechny způsoby komunikace. Do tuhého začne jít, jakmile vám E.ON bude nucen poslat upomínku formou doporučeného dopisu. Nejen, že za ni budete muset zaplatit 200 Kč, ale navíc jde o krok, který předchází odpojení.
Upomínka od Pražské energetiky
Pražská energetika, a. s. využívá automatizovaného upomínkového řízení, jehož přesné nastavení je závislé na typu odběru. Konkrétně záleží na tom, zda se upomínají domácnosti nebo podnikatelé, zálohy nebo faktury, jaká je platební morálka dlužníka a jestli se jedná o zákazníka mateřské společnosti Pražská energetika, a. s., nebo dceřiné společnosti eYello CZ, k. s.
Stejně jako u E.ONu se tedy může komunikace s jednotlivými zákazníky trochu lišit. První upomínka by však většinou měla přijít za 5 až 10 dní po splatnosti pohledávky, a to SMS zprávou, e-mailem, nebo přímým zavoláním, popřípadě vám PRE zašle upomínku prostřednictvím držitele poštovní licence, jako obyčejnou listovní zásilku.
Nezaplatíte-li, za 7 až 17 dní můžete ve schránce čekat další upomínku. Stejně jako ta první bude zaslána jako běžné psaní, kvůli vysokým nákladům a malé účinnosti Pražská energetika totiž doporučená psaní nevyužívá vůbec. Upomínky jsou zpoplatněny, ale dobrou zprávou pro dlužníky je, že pokud vše doplatí ještě před přerušením dodávky, nebudou účtovány.
Upomínka od ČEZ
Podobně komunikuje také ČEZ. Zákazníka nejprve upozorní prostřednictvím prostřednictvím sms, emailu nebo dopisem, dle jeho nastavených preferencí a poskytnutých kontaktních údajů. Nereaguje-li, následuje doporučená upomínka odeslaná na doručovací adresu zákazníka. Před samotným odpojením se pak zákazníka znova snaží kontaktovat operátoři call centra.
Upomínka od Innogy
Stejně férový postup jako konkurence využívá také innogy. Jakmile se dostanete do prodlení s platbou, budou se vás snažit kontaktovat všemi možnými způsoby, podle kontaktních údajů, které jste poskytli. Obecně platí, že čím více údajů zákazník vyplní, tím rychleji se mu innogy (ale i jiný dodavatel) ozve.
Ať jste tedy zapomnětliví sebevíc, pokud vašemu dodavateli dáte dostatek údajů k tomu, aby vás mohl snadno kontaktovat, ideálně sms zprávou nebo e-mailem, nemusíte mít strach, že by vám hrozily zpoplatněné upomínky nebo dokonce odpojení od proudu. Každá firma se nejprve bude snažit s vámi komunikovat, a to dokonce různými kanály, aby situaci vyřešila ke spokojenosti obou stran.
U většiny dodavatelů je možné k řešení nedoplatku využít jejich zákaznický portál (nebo aplikaci staženou v mobilu), ke kterému máte přístupové údaje a nedoplatek tak můžete zaplatit hned, jen nesmíte zapomenout uvést variabilní symbol. A pokud i ten zapomenete, dodavatel se vám telefonicky ozve, aby si s vámi ujasnil, za co byla platba uskutečněna.
A jak je to s cenou upomínek? Doporučený dopis je zpoplatněn zhruba v hodnotě 200 až 250 Kč, záleží na dodavateli. Obvykle je tato pokuta ale smazána v případě, že zákazník nedoplatek uhradí.
Srovnejte si ceny energií a zjistěte, kolik můžete ušetřit
Když vás trápí finanční problémy, zkuste si domluvit splátky
Velmi lehce se může stát, že je váš účet za energie příliš vysoký. A nemusí jít nutně o vysokou spotřebu, ale extrémní výkyv cen na trhu, jak tomu bylo v letech 2021 až 2023. V takovém případě zjistíte, že na zaplacení faktury jednoduše nemáte peníze. Ale i to se dá řešit. Musí však opravdu jít o neočekávaně vysokou částku.
Základním pravidlem je: nehrát si na „mrtvého brouka“. S dodavatelem komunikujte, zkuste mu vysvětlit svůj problém a zjistěte si, zda máte možnost domluvit si splátkový kalendář. Možná vás to překvapí, ale u většiny společností to není žádný problém.
Logicky totiž mají zájem na tom, aby se vám dluhy podařilo úspěšně zkrotit. A právě rozložení dluhu na menší počet plateb může být řešením. U každé společnosti to však funguje trochu jinak. Pražská energetika, a. s. například není držitelem licence k poskytování úvěrů, a proto nemůže sjednávat klasické splátkové kalendáře.
Možnost uhradit pohledávku ve splátkách u dodavatelů elektřiny
Společnost |
Možnost uhradit pohledávku ve splátkách |
Podmínky splátkového kalendáře |
E.ON |
ANO, splátkový kalendář |
Dobrá komunikace zákazníka a dodržování dohodnutých termínů i podmínek. Není možné rozložit pravidelné měsíční platby, jen nedoplatek v ročním vyúčtování. Nutné kontaktovat dodavatele e-mailem nebo telefonicky. |
PRE |
ANO, možnost domluvit se na rozložení dluhu do splátkového kalendáře, |
Dobrá platební morálka a předpoklad, že zákazník závazky dodrží. První splátka je splatná v den podpisu splátkového kalendáře. Nutná schůzka v zákaznickém centru nebo telefonicky. |
ČEZ |
ANO, splátkový kalendář až do 10 měsíců |
Nečekaný nedoplatek je možné běžně rozdělit na několik splátek v průběhu 10 měsíců, ale každá splátka se řeší individuálně. Vše lze udělat online. |
innogy |
ANO, splátková dohoda |
Uzavření splátkové dohody musí vést k postupnému snižování pohledávky, ne naopak. Proto není možné sjednat splátkovou dohodu na dlužné zálohy z aktuálního období. Nutné řešit telefonicky přes zákaznickou linku. |
Kdy vás dodavatel odpojí od proudu?
Každá ze společností bude mít vzniklý problém s nedoplatky vyřešit. Pokud jste však „zapomněli“ na více než jednu zálohu a patříte k těm, kteří před realitou raději zavírají oči a příchozí upomínky vytrvale ignorují, nedáváte svému dodavateli moc na výběr a odpojení elektřiny se pro vás stává opravdu reálnou hrozbou.
Opakovaným neplněním platebních povinností se z vás totiž podle Energetického zákona stává neoprávněný odběratel a obchodník s elektřinou má právo požádat provozovatele distribuční soustavy (PDS) o přerušení distribuce elektřiny.
- Jste-li zákazníkem E.ONu, situace začíná být vážná v momentě, kdy máte dvě a více pohledávek po splatnosti, nereagujete na upomínky a nemáte sjednánu dohodu o způsobu úhrady těchto pohledávek, což je například forma splátkového kalendáře.
- U PRE vám 7 až 14 dnů po nezaplacení druhé upomínky zákaznický systém generuje návrh na přerušení dodávky. Pracovníci útvaru Pohledávek provádí dle platební morálky a historie kontaktů ještě další kroky, to však jen za předpokladu, že budou efektivní.
- Společnost ČEZ vás od proudu neodstřihne dříve než po uběhnutí alespoň 6 týdnů od splatnosti závazku a stejně jako ostatní, k tomuto kroku přistupuje, až když už nemá příliš na výběr. Odpojování od elektřiny z důvodu neplacení je vždy až tou nejkrajnější možností.
- Podobně to funguje také v innogy. Obchodník innogy přistupuje k přerušení dodávky elektrické energie ve výjimečných případech, zpravidla pouze tehdy, kdy zákazník nekomunikuje a situaci neřeší.
Ani v této fázi však není vše ztraceno. I když už je elektřina jednou odpojená, neznamená to, že problém není možné vyřešit. Po uhrazení pohledávky vás dodavatel může opět připojit do několika málo dní. Dle platné legislativy musí obchodník zpracovat a předat požadavek pro provozovatele distribuční soustavy (PDS) do dvou pracovních dnů, následně musí PDS do dalších dvou pracovních dnů dodávku obnovit.
Opětovné připojení k elektřině u jednotlivých dodavatelů
Společnost |
Doba připojení |
Poplatek za připojení |
E.ON |
do dvou pracovních dnů od uhrazení pohledávky |
NE* |
PRE |
zpravidla do dvou pracovních dnů od uhrazení pohledávky |
NE* |
ČEZ |
zpravidla dva kalendářní dny u elektřiny (a do pěti kalendářních dnů u plynu) |
NE* |
Innogy |
2 pracovní dny ode dne následujícího po uhrazení všech pohledávek |
NE* |