Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů

Kamila Hamalčíková
Aktualizováno:

Dřevorubci se zatím o práci bát nemusejí. Akorát když přijede kamion pro odtáhnutí poražených kmenů, možná si už s nikým nepokecají. Švédský startup Einride totiž vyvíjí kamion s elektrickým pohonem, kde úplně chybí kabina pro řidiče. Futuristický vůz T-log se nezalekne ani jízdy po štěrkové cestě a přepraví až 16 tun dřeva. Kdy ho poprvé zahlédnou lišky, medvědi a veverky?

Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů
Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů

Zdroj úvodní fotografie: Einride

Na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu se každoročně snaží předvést nejnovější sportovní bouráky, ale letošní ročník ozvláštnilo i vozidlo, které se o žádné trhání rekordů nepokouší. Kvůli pohybu v náročném lesním terénu má kamion T-log omezenou rychlost na 85 km/hod.

Teleoperátor bude na dálku ovládat flotilu tahačů

Šoféra nahrazuje platforma pro autonomní řízení Nvidia Drive. Kombinace množství kamer, senzorů a lidarů poskytuje 4. úroveň autonomní jízdy, což znamená, že počítač trasu odřídí z velké části sám, jen ve výjimečných situacích potřebuje zásah lidské ruky. U T-logu může být tahle ruka z masa a kostí klidně vzdálená několik stovek kilometrů v operačním středisku. To umožní jednomu operátorovi ovládat více vozidel současně.

elektrický kamion T-log

Robert Falck
Řidičova kabina prodražuje výrobu náklaďáků a nutnost posadit řidiče za volant zase prodražuje jejich provoz. Když se zbavíme kabiny a vyměníme řidiče za operátora, který monitoruje a na dálku řídí několik aut naráz, dramaticky tím snížíme náklady.

Inteligentní software sbírá data z reálného provozu a navrhuje takovou cestu, aby se kamion vyhnul dopravní zácpě či jiným problémům na cestě.

Elektrický tahač vybavený baterií o výkonu 3 Tesel

Robustní T-log pohání baterie s kapacitou 300 kWh, což odpovídá stejnému výkonu, jakým disponují tři prémiové Modely S od Tesly dohromady. Při tahání těžkých klád dostávají elektromotory zcela jiný zápřah, proto plně naložený kamion ujede na jedno nabití necelých 200 kilometrů. Vozidlo si poradí až se 16tunovým nákladem dřeva, takže jeho celková váha se může vyšplhat až na 26 tun.

Švédové ze startupu Einride se nadcházející měsíce budou věnovat pilování prototypu vozu, aby ho mohli vypustit na veřejné silnice i do lesů v roce 2020.

Nové trendy v nákladní dopravě řidiče nepotěší

Autonomní náklaďáky by na české D1 nyní působily asi jako mýtičtí jednorožci u vašeho souseda na zahradě. Podle studie Mezinárodního dopravního fóra, které sdružuje odborníky na dopravu pod hlavičkou OECD, by to vývoj v příští dekádě mohl změnit.

Analýza předpovídá, že poptávka po profesionálních řidičích v nákladní dopravě do roku 2030 vlivem autonomní technologie poklesne o 50 až 70 %. Aktuálně se tímto povoláním živí asi 6,4 milionů lidí v Evropě a USA. Nový způsob obživy by si tak bylo nuceno hledat až 4,4 milionů řidičů.

Podobné články

Distribuční sazba D27d: Ideální při nabíjení elektromobilu
Martin Sítek  12.06.2025

Distribuční sazba D27d: Ideální při nabíjení elektromobilu

Vlastníte elektromobil? Pak si můžete zvolit speciální distribuční sazbu D27d. Jedná se o jednu z nejvýhodnějších sazeb. Jaké jsou pro D27d podmínky?

Dotace na elektromobil v roce 2025
Martin Sítek  16.03.2025

Dotace na elektromobil v roce 2025

Víme, jak je to s dotacemi pro podnikatele i fyzické osoby na elektromobil. Jaké jsou jejich podmínky, výše a kdo všechno může žádat?

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?
Martin Sítek  24.02.2025

Kolik stojí nabíjení elektromobilů?

Zjistěte, jaká je cena nabíjení elektromobilu od společností, které provozují dobíjecí stanice. Často je možné výrazně ušetřit.