Elektromobilita

Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů

Dřevorubci se zatím o práci bát nemusejí. Akorát když přijede kamion pro odtáhnutí poražených kmenů, možná si už s nikým nepokecají. Švédský startup Einride totiž vyvíjí kamion s elektrickým pohonem, kde úplně chybí kabina pro řidiče. Futuristický vůz T-log se nezalekne ani jízdy po štěrkové cestě a přepraví až 16 tun dřeva. Kdy ho poprvé zahlédnou lišky, medvědi a veverky?

Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů
Ve Švédsku chtějí pro dříví do lesa posílat elektrické náklaďáky bez řidičů

Zdroj úvodní fotografie: Einride

Na Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu se každoročně snaží předvést nejnovější sportovní bouráky, ale letošní ročník ozvláštnilo i vozidlo, které se o žádné trhání rekordů nepokouší. Kvůli pohybu v náročném lesním terénu má kamion T-log omezenou rychlost na 85 km/hod.

Teleoperátor bude na dálku ovládat flotilu tahačů

Šoféra nahrazuje platforma pro autonomní řízení Nvidia Drive. Kombinace množství kamer, senzorů a lidarů poskytuje 4. úroveň autonomní jízdy, což znamená, že počítač trasu odřídí z velké části sám, jen ve výjimečných situacích potřebuje zásah lidské ruky. U T-logu může být tahle ruka z masa a kostí klidně vzdálená několik stovek kilometrů v operačním středisku. To umožní jednomu operátorovi ovládat více vozidel současně.

elektrický kamion T-log

Řidičova kabina prodražuje výrobu náklaďáků a nutnost posadit řidiče za volant zase prodražuje jejich provoz. Když se zbavíme kabiny a vyměníme řidiče za operátora, který monitoruje a na dálku řídí několik aut naráz, dramaticky tím snížíme náklady.

- Robert Falck, CEO startupu Einride

Inteligentní software sbírá data z reálného provozu a navrhuje takovou cestu, aby se kamion vyhnul dopravní zácpě či jiným problémům na cestě.

Rodí se konkurence pro Teslu Semi? Daimler představil vlastní elektrický tahač

počet hlasů: 15

Elektrický tahač vybavený baterií o výkonu 3 Tesel

Robustní T-log pohání baterie s kapacitou 300 kWh, což odpovídá stejnému výkonu, jakým disponují tři prémiové Modely S od Tesly dohromady. Při tahání těžkých klád dostávají elektromotory zcela jiný zápřah, proto plně naložený kamion ujede na jedno nabití necelých 200 kilometrů. Vozidlo si poradí až se 16tunovým nákladem dřeva, takže jeho celková váha se může vyšplhat až na 26 tun.

Švédové ze startupu Einride se nadcházející měsíce budou věnovat pilování prototypu vozu, aby ho mohli vypustit na veřejné silnice i do lesů v roce 2020.

Švédové zprovoznili dálnici, která nabíjí elektroauta za jízdy. Pro začátek na úseku 2 km

počet hlasů: 9

Nové trendy v nákladní dopravě řidiče nepotěší

Autonomní náklaďáky by na české D1 nyní působily asi jako mýtičtí jednorožci u vašeho souseda na zahradě. Podle studie Mezinárodního dopravního fóra, které sdružuje odborníky na dopravu pod hlavičkou OECD, by to vývoj v příští dekádě mohl změnit.

Analýza předpovídá, že poptávka po profesionálních řidičích v nákladní dopravě do roku 2030 vlivem autonomní technologie poklesne o 50 až 70 %. Aktuálně se tímto povoláním živí asi 6,4 milionů lidí v Evropě a USA. Nový způsob obživy by si tak bylo nuceno hledat až 4,4 milionů řidičů.