Elektromobilita

Výstavba dobíjecích stanic u E.ONu: Letos přesáhne první stovku

Rozvoj dobíjecí infrastruktury je klíčovým faktorem při rozhodování o nákupu elektromobilu. Zatímco řidiči s konvenčními pohony natankují palivo na každém rohu, majitelé elektromobilů si tolik pohodlí neužijí. Jak je na tom aktuálně s výstavbou E.ON?

Výstavba dobíjecích stanic u E.ONu: Letos přesáhne první stovku
Výstavba dobíjecích stanic u E.ONu: Letos přesáhne první stovku

Kolik máme v České republice dobíjecích stanic?

Řidiči elektromobilů si můžou na cestách po České republice dobít baterii na téměř 600 místech. Veřejné dobíjecí stanice provozují především největší distributoři elektřiny v Česku, tedy ČEZ, E.ON a PRE.

Další rozšíření infrastruktury je klíčové pro rozvoj elektromobility a čísla prodejů z letošního roku tomu jen nasvědčují. V první půli roku se prodalo téměř čtyřnásobné množství čistě elektrických vozů ve srovnání s rokem 2019 a o třetinu narostly prodeje hybridů. Vypadá to, že auta s elektrickým pohonem konečně zažívají boom i v České republice. Proto je nejvyšší čas udělat pokrok také s infrastrukturou.

Partnerské dobíječky: Služba od E.ONu rozšíří síť dobíjecích stanic

počet hlasů: 2

E.ON letos vybuduje první stovku stanic, do 2 let jich bude 300

Jednou z nejaktivnějších společností ve výstavbě dobíjecích stanic je E.ON. Na konci srpna mohli řidiči využívat v síti E.ON Drive 73 veřejných dobíjecích stanic, do konce roku by počet spuštěných dobíječek měl přesáhnout první stovku. Jak uvádí Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services ze společnosti E.ON, výstavba bude nadále zrychlovat: „V tomto roce máme v plánu přesáhnout hranici stovky veřejných dobíjecích stanic. Do konce roku 2022 je v plánu mít přes 300 veřejných dobíjecích stanic v síti E.ON Drive. Většina z nich budou rychlodobíjecí stanice.“

Výstavbě nových dobíjecích stanic napomáhají dotace z operačního programu Doprava. Díky němu by mělo po celé České republice vyrůst během čtyř let dalších 500 rychlodobíjecích stanic. Ty využívají DC nabíjení stejnosměrným proudem, díky tomu trvá dobití na 80 % kapacity baterie běžného elektromobilu pouze 40 minut.

nabíječka e.on

Výstavbu komplikuje byrokracie a nedostatečná kapacita

Zatímco místo pro pomalejší AC nabíjecí stanice si E.ON volí sám, a tak pokrývá především své distribuční území v jižních Čechách a na jižní Moravě, rychlodobíjecí stanice musí umisťovat po celé České republice v souladu s dotačním programem. S výběrem vhodného místa může nastat hned několik problémů. Švejdová vysvětluje: „Prvním úkolem je najít partnera a vhodné místo pro umístění dobíjecí stanice. S tím souvisí kapacita připojení, která je v daném místě potřeba. To bývá někdy první důvod, proč od realizace některých stanic upustíme, i když se nachází na vhodném místě. Další stále velkou překážkou je získání územního souhlasu pro výstavbu stanice. Je to proces mnohdy velmi zdlouhavý, nejednotný a především v dotačních projektech, které jsou časově omezené, to bývá velký problém.“

Petr Hrubý: U našich dobíječek se front bát rozhodně nemusíte

počet hlasů: 8

Cena nabíjení roste, ale stále patří k nejnižším v Evropě

Letošní rok je nejen ve znamení rapidního nárůstu prodejů elektromobilů, ale také zvyšování cen za dobíjení. Zatímco ještě v loňském roce si řidiči mohli užít benefitů ve formě neomezeného dobíjení za pětistovku měsíčně, letos už si připlatí.

„Ceny za dobíjení se začátkem roku zvedly. Byly totiž nastaveny opravdu velmi nízko a dříve nebo později k tomu muselo dojít. I nyní jsou stále velmi nízké, když to srovnáme se zahraničím, kde je ve všech zemích cena mnohem výš nad naší průměrnou cenou za dobíjení. Nicméně si musíme uvědomit, že z hlediska nákladů na jeden kilometr má elektromobilista možnost kombinovat způsoby dobíjení doma, v práci nebo na veřejné dobíječce. Ceny za kWh se tedy zprůměrují a náklady na kilometr budou stále kolem jedné koruny,“ říká Švejdová.

E.ON nabízí výhodné tarify dobíjení pro zákazníky registrované do služby E.ON Drive. U AC stanice řidiči dobíjí 1 kWh za 3 Kč, u DC stanice je to 6 Kč/kWh. Cena za jednu kilowatthodinu u ultrarychlé nabíječky činí s E.ON Drive 9 Kč/kWh. Dobíjení ve vybraných obchodních centrech je stále zdarma. Výhodou členství u E.ONu je, že za nabíjení elektromobilu není nutné platit žádný měsíční paušál ani poplatek za čas strávený u nabíječky.

nabíjení elektromobilu

Trendem bude ultrarychlé dobíjení

Společnost E.ON je jediným provozovatelem ultrarychlých dobíjecích stanic v České republice. První najdete ve Vystrkově u Humpolce, druhá vyrostla letos v květnu na odpočívadle Sv. Kateřina na dálnici směrem na Rozvadov. S maximálním výkonem 175 kW nemají tyto nabíječky v Česku konkurenci, navíc by jejich výkon měl být navýšen na dvojnásobek. Připojují se přes přes konektor CCS. Stačí zastavit na 10 minut a dobijete baterii na dalších 200 kilometrů. Pro vozidla, která neumí využít výhod ultrarychlého dobíjení, je hned vedle umístěn stojan standardní rychlonabíjecí stanice s výkonem 50 kW.

Dobití elektromobilu za 10 minut? Díky ultrarychlé dobíjecí stanici je to možné i v Česku

počet hlasů: 11