Elektromobilita

Vzestup a pád automobilky Nikola

Automobilka Nikola byla ještě před pár měsíci zjevením, které mělo do autoprůmyslu, využívajícího alternativní pohony vnést nový směr. Jak se ale ukázalo, její vize nebyly tak úplně pravdou. Připomeňme si vzestup a drtivý dopad projektu, který využil jméno známého srbského vynálezce, podobně jako světoznámý projekt Elona Muska - Tesla.

Vzestup a pád automobilky Nikola
Vzestup a pád automobilky Nikola

Zjevení vstoupilo na burzu

Psal se červen roku 2020. Svět byl zase o něco usměvavější, jelikož se zdálo, že koronavirus je pryč a automobilový průmysl se může opět začít naplno rozvíjet. A málo známá automobilka, slibu Trevora Miltona však sahá o něco dále a sice 6 let dozadu, kdy ve státě Arizona vznikla. 

Koncept Nikola Motor Company sliboval nákladní vozy, ale i pick-upy na elektrický a dosud málo využívaný vodíkový pohon. Už první problém za dobu existence automobilky je zřejmý. A sice, že u všech vozů prozatím zůstalo jen u slibů a konceptů na papíře, narozdíl od konkurenční Tesly, která začala sériově vyrábět jeden elektrický model za druhým jen o pár let dříve a pevně se tak usadila na automobilovém trhu. 

Jak šel čas s automobilkou Tesla

Faktem je, že od prvního týdne po vstupu na burzu se stala Nikola jednou z nejvýnosnějších společností. Její burzovní výnos byl dokonce vyšší, než u Fordu, přestože první výdělek plánovala až od roku 2023. Předobjednávky na jeden z vozů se začaly vyřizovat už na konci června 2020 a ještě v září pak začala spolupráce Nikoly s gigantem General Motors. Velká jména se na tuto značku začala chytat, o čemž svědčí i firmy jako Bosch nebo Iveco. Hodnota firmy byla ohodnocena na více jak 280 miliard korun. Co naplat, přišel velmi rychlý zvrat. Ještě předtím si ovšem řekneme, v čem koncept Nikoly spočívá.

Elektrický a vodíkový koncept

Nádrže na vodík například ve Spojených státech existují, ač zejména v Kalifornii. Přesto ve vodíku majitel automobilky viděl zdárnou budoucnost a přímou konkurenci Tesly v globálním měřítku. Vzájemná nevraživost mezi Teslou a Nikolou vyústila v roce 2018 tím, že Trevor Milton nařknul Muskův projekt elektrického nákladního vozu Tesla Semi z krádeže designového patentu a řekl si o odškodnění několika desítek miliard korun. Opět se však dostáváme k faktu, že Tesla svůj vůz plánuje sériově vyrábět už od roku 2021. 

„Rockstar“ elektromobility ukázala novou Teslu Roadster i elektrický kamion Tesla Semi

Automobilka Nikola slibovala, že její vůz, zvaný “Jezevec”, ujede přes 1 000 kilometrů na polovinu baterie a bude mít neuvěřitelný výkon 900 koní.

Nikola se nezalekla ani celkového nedostatku vodíkové infrastruktury po celém světě a plánovala její průběžné budování, včetně nákupu vodíkových elektrolyzérů z Dánska, kde již funguje 9 vodíkových čerpacích stanic. Dokonce i v České republice se jedna, neveřejná stanice nachází a to v Neratovicích. Jistě se tedy ptáte, v čem je problém? Vodíková osobní auta již vyrábí Toyota, ale i v Česku oblíbený Hyundai nebo Honda. 

A jedeme z kopce

Příznačnější věta nás napadnout nemohla. Veškeré pochyby nad projektem automobilky Nikola nastartovala finančni investigativní společnost investora Nathana Andersona Hindenburg Research už v první třetině září 2020. 

Nathan Anderson Trevora Miltona obvinil z klamání investorů a proklamoval, že na propagačním videu jede vůz Nikola z kopce. Navíc není vůbec jisté, že proklamované vodíkové baterie existují a automobilka Nikola nevznikla jako jeden velký podvod. Mimo to se Anderson zmínil o Miltonově vyhrožování novinářům, pokud o Nikole budou psát negativní reportáže.

Samotný Milton Andersona nařkl, že zpráva Hindenburg Research “byla navržena tak, aby znejistěla investory,” nicméně později přiznal, že automobil ve videu skutečně jel z kopce. Trevora Miltona na základě zprávy vyšetřuje i Americká komise pro cenné papíry a burzy (SEC).

General Motors ve hře

Trevor Milton jako zakladatel společnosti Nikola v průběhu září odstoupil a její akcie začali investoři opouštět, čímž se strmě propadly o 75%. Momentálně se na burze nakupují pod 18 dolarů a dále klesají. Společnost převzal největší akcionář společnosti, který je zároveň ředitelem americké General Motors Stephen Girsky. Ten celému projektu věří a plánuje na něm pracovat, stejně jako mnoho let předtím.

Kauza nebyla prozatím vyřešena a hodnota automobilky Nikola se drží na více jak 10 miliardách dolarů, což je stále poměrně slušná základna pro to, aby se dokázala znovu nadechnout. Nejdříve ale musí vysvětlit všechny pochybnosti, které se kolem ní točí. Zatím přiznala jen zmíněnou jízdu z kopce, o nedokončených technologiích a klamání investorů mlčí. 

Pozice automobilky už není zdaleka tak silná, jelikož mimo kauzu nemá ani žádné příjmy z prodeje. A vzhledem k tomu, že automobilový trh dále postupuje mílovými kroky, může se tedy nakonec stát, že její životaschopnost ukončí jiná konkurence, včetně Tesly, proti které se snažila tak dlouho bojovat.