Elektromobilita

Automobilový průmysl zažije elektrickou revoluci

Více než 220 milionů elektromobilů a plug-in hybridů by se mohlo prohánět silnicemi už v roce 2030, pokud budou politici chtít plnit pařížskou klimatickou dohodu. Nejvýznamnější automobilky se na nové „elektrické“ období připravují, samotné změny výrazně zasáhnou i Škodu.

Automobilový průmysl zažije elektrickou revoluci
Automobilový průmysl zažije elektrickou revoluci

Jen dva roky stačily na to, aby se od roku 2013 zdvojnásobil počet elektromobilů. Růst se nezastavil a mezi lety 2015 až 2017 jejich počet opět narostl dvakrát a ke konci roku 2017 už jich byly více než tři miliony.

A brzy jich opět výrazně přibyde. Významná energetická agentura EIA, známá svými predikcemi ohledně produkce ropy, vydala svou předpověď, jak se bude vyvíjet počet elektromobilů a plug-in hybridů.

Elektromobil Solo dobývá Ameriku, sází na dostupnost

počet hlasů: 20

Pokud budou státy podporovat elektromobily jako doposud, pak jejich počet vzroste na více než 100 milionů v roce 2030. Jestliže se ale rozhodnou, že budou chtít splnit pařížskou klimatickou dohodu a začnou elektromobily aktivněji podporovat s tím, že v roce 2030 jejich podíl dosáhne alespoň 30 procent, pak jich světové silnice bude brázdit více než 220 milionů.

Zdroj: EIA

Nastoupit na cestu elektromobility a dát vale klasickým motorům nechtějí jen klimatologové, ale také evropští politici. Evropský parlament odhlasoval snížení emisí CO2 u motorů o 37,5 procent do roku 2030. Na základě toho došlo k složitému jednání členských států, kde některé z nich prosazovaly snížení emisí dokonce o 70 procent. Nakonec, na základě tlaku států se silným automobilovým průmyslem (včetně Česka), došlo ke kompromisu a emise se sníží „jen“ o 35 procent.

Šéfové velkých automobilek ale označují cíl za nerealistický, který odporuje fyzikálním zákonům. „Jestliže chce EU omezit emise CO2, fajn. Jenže elektromobily, stejně jako biopotraviny, jsou dražší. A monopol na výrobu baterií má Asie,“ uvedl šéf skupiny PSA Carlos Tavares.

Budoucnost je teď

Rozvoj elektromobility není žádnou hudbou budoucnosti, k významným změnám dochází už nyní. Velcí bossové sice snižování emisí kritizují, zároveň ale prudce otáčejí kormidlo směrem k elektrickým vozům. Pro splnění cíle totiž nebude stačit jen zdokonalovat klasické spalovací motory, aby měly nižší spotřebu. Bude nutné prodávat stále více elektrických vozů.

Podívejte se na sedm cenově dostupných elektromobilů, které automobilky představí v roce 2020:

Na základě toho představila největší evropská automobilka Volkswagen dlouhodobou strategii, v níž nemají spalovací motory místo. Už v roce 2026 chce jejich vývoj ukončit a do roku 2040 z trhu zcela zmizí.

Společnost si snaží také zlepšit svou pověst po aféře Dieselgate, která automobilku stála miliardy dolarů nejen na zaplacených odškodněních, ale zejména poškození obchodního jména. 

Už v listopadu tohoto roku nastartuje Volkswagen svou elektrickou éru prostřednictvím elektroauta I.D. Neo, které nahradí e-Golf.

Škodovka chystá dostupné elektroauto

Cesta k elektrickým autům ovlivní také Škodu. Mateřský Volkswagen potřebuje kapacity na výrobu elektrických aut a rozhodl se pro dříve nemyslitelný krok – výrobu ikonického Passatu přesune od roku 2023 z německého Emdenu do Kvasin.

Samotná Škoda ale může být v elektromobilech taktéž úspěšná. Už v závěru tohoto roku má nabídnout své první dostupné elektrické auto e-Citigo, jehož cena by měla být nižší než 500 000 korun včetně DPH. Tvrdě tak bude konkurovat své mateřské automobilce, která má v nabídce automobil e-Up! s cenou od 639 900 korun. Zatímco ale e-Up! disponuje baterií s kapacitou 18,7 kWh a dojezdem 160 kilometrů, e-Citigo má mít baterii s výkonem 37,7 kWh a dojezd více než 300 kilometrů!

Rychlonabíjecí stanice posunou elektromobilitu v čase, ale zvládne to i bez nich

počet hlasů: 4

Kromě toho Škoda už brzy představí nové modely čistě na elektrický pohon s tím, že by už v roce 2025 měla mít v nabídce pět elektrovozidel. Ekologicky zaměřený spotřebitel tak nebude ochuzen.