Elektromobilita

Elektrický Renault ZOE: Čím vás překvapí?

Ačkoliv je to neuvěřitelné, elektromobily jsou součástí naší společnosti ještě o něco déle, než vozy na benzín a naftu. Šlo o kočáry s elektromotorem už někdy v 80. letech 19. století. Od té doby se technologie samozřejmě posunuly kupředu a moderní elektromobily, které směle konkurují boomu spalovacích motorů, již vyrábí několik automobilek. Mezi ně se nakonec řadí i Renault se svým vozem ZOE.

Elektrický Renault ZOE: Čím vás překvapí?
Elektrický Renault ZOE: Čím vás překvapí?

První modely ZOE

Přeci jen se historie pro začátek budeme držet, ač nedávné. Nejnovější vůz totiž není prvním modelem ZOE na elektrický pohon. Ten první, tedy Edition One pochází z roku 2012 (první koncept je již z roku 2009) a v současnosti byste jej na trhu sehnali v průměru za 12 - 27 000 EUR. Pravdou je, že od doby, kdy se více prosadil mimo domácí trh v roce 2015, jde o jeden z nejúspěšnějších evropských elektromobilů. Tehdy nabízel kapacitu baterie 22 kWh a dojezd do 250 km, ale další modely tyto parametry nadále zvyšovaly. Velmi elegantní hatchback, jako by byl stvořený pro městské prostředí, ve kterém se chová úsporně a obratně. Ale i on má na delší vzdálenosti své limity.

Renault ZOE: Výtečné auto do městské zástavby

ZOE 2020

Současný model nabízí všeho více, než ty předchozí. Zejména byl navýšen dojezd a výkon, což z tohoto Renaultu dělá skutečné auto, které se v konkurenci s jakýmkoliv jiným vozem své kategorie rozhodně neztratí. Dalo by se říci, že u elektrických hatchbacků v současnosti nemá konkurenci. Designově vyhovuje všem moderním požadavkům jak v exteriéru, tak v interiéru. Dokonce vyzařuje určitý sportovní dojem. Interiér je plný nejnovějších technologií, které jsou rozšířený připojením chytrého telefonu a 100% recyklované tkaniny (u levnějších modelů v kombinaci s kůží). Vůz nabízí 9,3 palcový dotykový displej, ale i umě vyvedená klasická tlačítka. Palubní deska je digitální a má 10 palců.

Renault ZOE interiér

V nabídce Renaultu je hned několik verzí. Verze LIFE můžete zakoupit za 835 000 Kč, ZEN je o 40 000 Kč dražší a nejvíce si zaplatíte za verzi INTENS, která stojí 935 000 Kč. V ceně je pak domácí WALLBOX pro nabíjení vozu a přeplacení společnost nabízí jen 1%. Jejich odlišení závisí na výkonnosti motorů R110 a R135. Oba motory pak mají kapacitu baterie 52 kWh. Při jízdě vůz využívá zvýšené rekuperace, tedy přeměnu pohybové energie pro její elektronické využití. Tzv. ECO režim, který lze snadno přepnout na řadící páce (z písmena D na B). Tato vlastnost dokonce omezí používání brzd na minimum. Režim je ideální především pro městské prostředí.

Výstavba dobíjecích stanic u E.ONu: Letos přesáhne první stovku

Samotná baterie se nabije za 1,5 hodiny přes nabíječku AC. U méně výkonných nabíječek se potom čas pohybuje okolo 9 hodin, to znamená nejlépe přes noc, nebo v práci. Kabely pro nabíjení se od auta vejdou, aniž by ukrájely ze zavazadlového prostoru. Kufr má totiž dvojité dno, kam kapely pohodlně schováte.

Elektromobil ZOE

Jízdní vlastnosti

Renault ZOE nabízí dojezd mezi 300 až 400 kilometry, záleží na stylu jízdy a prostředí. Ve městě je spotřeba nižší, při jízdě po dálnici pak samozřejmě vyšší. Zrychlení z 0 na 100 km/h stihne motor R110 za 11,4 sekund, u R135 pak do 9,5 sekund. Při cestování na dálku s ním již tak lehké pořízení není, motor nedovolí vyšší rychlost než je 140 km/h, což ovšem zase tolik nevadí, když víte, s čím u malých elektromobilů počítat. Pokud tedy přísně dodržujete dopravní předpisy a nebo jste byli dosud zvyklí šetřit palivo, u ZOE nebude v rychlosti žádný problém. Nakonec, i větší modely mají rychlostní limity okolo 140 - 150 km/h.

Renault ZOE

Porovnání s konkurencí

Český zákazník nejspíše více ocení porovnání se Škodou CITIGO. Jde o znatelně menší auto, které sice seženete téměř o polovinu levněji (do 500 000 Kč), ovšem také musíte počítat s menším komfortem, nižším výkonem a dojezdem, který dosahuje o několik desítek kilometrů méně než u ZOE. Baterie u Škody má kapacitu jen 36,8 kWh a maximální rychlost vozidla je 130 km/h.

Škoda otáčí kormidlo, vydává se cestou elektromobility

U Německých sousedů je z elektrovozů také na výběr. Stejnou kategorii jako ZOE tvoří VW ID.3. Je ale nutné říct, že přes vyšší cenu (nad 1 milion korun) nenabízí zase o tolik vyšší standard. Dojezd je okolo 420 km s kapacitou baterie 58 kWh. Nabídka Volkswagenu obsahuje i vyšší kapacitu 77 kWh s dojezdem až 550 km, ovšem opět se v tom promítne cena v podobě 1 200 000 Kč. Ideálnější verzi pak vyrábějí opět Francouzi a to s Citroënem ë-C4, ale i zde se cena pohybuje okolo 1 milionu, navíc jde o typ, který představuje trochu větší hatchback s prvky SUV.

  Cena Dojezd (km) Kapacita baterie
Renault ZOE 835-935 000 Kč 300 - 400 52 kWh
VW ID.3 1 014 900 Kč 300 - 420 58 kWh
Citroën ë-C4 955 000 Kč 350 50 kWh
Škoda CITIGO 499 000 Kč 252 36,8 kWh

Zdroj fotografií: Renault pro média