Elektromobilita

Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen

Již v srpnu 2015 představila automobilka pod vedením Elona Muska svéráznou nabíječku, která se kroutí jako had a sama si najde cestu ke konektoru elektromobilu, aniž by řidič musel kvůli nabíjení vystupovat z auta. Od té doby ale Tesla o nové technologii mlčí. Vypadá to, že jako první ji nakonec zprovozní dceřiná společnost Volkswagenu. Pilotní testování se rozběhne příští rok v San Francisku.

Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen
Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen

Úvodní fotografie: Počítačová animace nabíjecích stanic budoucnosti podle vize společností Stable Auto a Electrify America. Zdroj: Electrify America

Po hadí nabíječce od Tesly se slehla zem. Automobilka na zajímavou vychytávku upozornila před 4 lety, jenže pak se o ní už nikdy nezmínila. Dá se předpokládat, že od velkých plánů na nabíjení bez hnutí prstem elektromobilisty ve Fremontu úplně upustili a přestali tuto novinku z nějakého důvodu vyvíjet.

Hadí nabíječka od Tesly se při nabíjení kroutila jako ospalá kobra. To musím vidět!

Co potřebují flotily autonomních vozů?

Elektromobily dneška stále navrhujeme s ohledem na potřeby lidského řidiče. Elektromobily zítřka nás ale mají vozit samy. Proto by se hodilo, aby si dokázaly bez pomoci člověka zajet k nabíjecí stanici a doplnit elektřinu, když jim začne docházet šťáva. Na řešení tohoto problému aktuálně spolupracují společnost Electrify America vlastněná 100% koncernem Volkswagen a americký startup Stable Auto, který se vrtá v robotice a softwaru využívajícím strojové učení i pokročilé datové modely.

Electrify America dodá nabíjecí stanice vybavené rychlonabíječkami na stejnosměrný proud (DC) o výkonu 150 kW, takže se vyrovnají Superchargerům od Tesly. Stable Auto je doplní robotickými rameny s počítačovým viděním pro automatické zavedení nabíječky ke konektoru vozidla. Softwarové řešení bude na míru šité provozovatelům vozových flotil na elektřinu. Algoritmus určí, jak dlouho je třeba auto nabíjet a s jakým výkonem.

robotické rameno od Stable Auto

Navíc datová analýza přelouská údaje o stavebních nákladech stanice, cenách nemovitostí a pozemků, vzdálenostech, které musí vozy urazit ke stanici, i nárocích na elektrickou síť, aby v Stable Auto zvolili ideální místo pro postavení nové nabíjecí stanice.

Teprve se ukáže, jestli se budování robotických nabíječek vyplatí

První stanice s robotickými rameny se dočkají motoristé v San Fracisku někdy začátkem příštího roku. Celý projekt povedou odborníci ze Stable Auto. Na jejich bedra totiž padne povinnost prokázat, že výstavba podobné dobíjecí infrastruktury je komerčně životaschopná a zisková pro svého provozovatele.

Zaparkovaná auta posílají elektřinu do sítě a jejich majitelé vydělávají. Jak to funguje?

počet hlasů: 7

Electrify America plánuje do konce letošního roku postavit přes 480 nabíjecích stanic na území USA. Větší polovina z nich už funguje, další jsou rozestavěné nebo se u nich čeká na vyřízení potřebných povolení. Pokud jejich spolupráce se Stable Auto přinese své ovoce, začnou se v nich brzy objevovat také robotické nabíječky.

Autonomní vozidla budou hrát v budoucnosti velkou roli v dopravě, zvláště u vozových flotil. Vývoj vhodné nabíjecí infrastruktury pro samořiditelné elektromobily bude proto přelomový.

- Wayne Killen, manažer Electrify America

Automobilový gigant Volkswagen nechal založit firmu Electrify America v roce 2017 s cílem rozšiřování dobíjecích stanic pro elektromobily. Teno krok následoval krátce poté, co pověst automobilky utržila silné rány kvůli skandálu s falšováním emisních testů u dieselových motorů.

Zdroje: Electrify America, TechCrunch