Elektromobilita

Výroba baterií do elektromobilů. Evropa masivně buduje nové odvětví průmyslu

S počtem elektromobilů na silnicích roste význam celého elektromobilového průmyslu. Kromě budování infrastruktury se na starém kontinentu řeší závislost na mimoevropských dodavatelích. Tato otázka je aktuální především u baterií do elektromobilů. Proto v Evropě začalo vznikat nové odvětví průmyslu.

Výroba baterií do elektromobilů. Evropa masivně buduje nové odvětví průmyslu
Výroba baterií do elektromobilů. Evropa masivně buduje nové odvětví průmyslu

Evropa je závislá na bateriích z Asie

Jen sedmiprocentní podíl na produkci baterií do elektromobilů mají evropští výrobci. V oboru dominují asijští dodavatelé, zejména firmy z Číny, Japonska a Jižní Koreji. Evropská unie plánuje tento stav změnit. Výrobě baterií do elektromobilů přikládá velkou váhu, protože ji chápe jako součást cesty k dosažení uhlíkové neutrality. Kromě toho chce EU snížit závislost na dovozu z Číny a napomoci obnově ekonomiky ochromené koronavirovou krizí.

„Tvoříme v Evropě nový průmysl, vytváříme úplně nový ekosystém,“ cituje server Bloomberg místopředsedu Evropské komise Maroše Šefčoviče. „Investice se jen hrnou.“ Do roku 2025 cílí EU na produkci baterií pro alespoň 7 milionů vozů, což by mělo pokrýt výrobu elektrických automobilů v Evropě. Agentura BloombergNEF odhaduje, že evropský podíl na produkci akumulátorů vzroste do roku 2030 na 31 %. Experti očekávají, že továrny na výrobu baterií přinesou Evropě až miliony pracovních míst.

Trh s elektromobily v roce 2021. Podívejte se na vozidla pro tento rok

Do baterií směřují masivní investice

Záměr Evropské unie není žádná novinka. Již v říjnu roku 2017 byla založena Evropská bateriová aliance. Pandemie koronaviru význam aliance posílila, protože se ukázalo, jak zrádná může být závislost na dovozu z jiných zemí. Od založení aliance EU investovala 20 miliard eur do 70 různých projektů spojených s výrobou baterií do elektromobilů. Projekty probíhají ve 12 členských zemích a do budoucna by měly přibývat. EU navíc chystá zavedení přísných ekologických norem na výrobu akumulátorů, čímž zvýhodní lokální producenty v porovnání s levnou zahraniční konkurencí.

Výrobní místa vzniknou v různých státech EU. Nejčastěji se zmiňuje například Španělsko, Polsko, Švédsko, Francie či Maďarsko. Bez šance by nemusela být ani Česká republika. Vzhledem k počtu nových pracovních míst a ekonomickému navázání dalších podnikatelských subjektů se dá mezi zeměmi očekávat boj o to, aby továrny na baterie vyrostly právě na jejich území.

Dobíjecí stanice pro elektromobily. Jak je na tom ČR?

Volkswagen v Evropě vybuduje 6 továren

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje na kontinentu do roku 2030 otevřít šest továren na výrobu baterií. Jedna by měla vzniknout ve spolupráci se společností Northvolt v severním Švédsku. Jako další pravděpodobná lokalita se uvádí Španělsko, odkud pochází Seat – jedna z koncernových značek. Touto optikou dává smysl i Česká republika, protože mladoboleslavská Škoda je také součástí Volkswagen Group.

Jedna z plánovaných továren Volkswagenu by podle všeho opravdu mohla vyrůst v České republice, na Slovensku, nebo v Polsku. Česká republika by ráda navázala výrobní místo Volkswagenu na záměr skupiny ČEZ, která uvažuje o vybudování továrny na baterie v severních Čechách.

Robotické nabíjení pro elektroauta slibovala Tesla. Teď je na tahu Volkswagen

Česká vláda dělá vše pro to, aby si německý koncern vybral právě ČR. „Jednáme o tom intenzivně, váže se to na projekt Gigafactory ČEZ, který považuji za jednu z priorit a klíčovou investici v dalších letech. Tato příležitost nám nesmí uniknout, sledujeme tam i vazbu na těžbu lithia, byť to není podmínkou, ale byl by to výborný řetězec. Rozhodnout chceme v tomto roce, jsme od ČEZ pravidelně informováni a buď já, nebo lidé z týmu ministerstva průmyslu jsme u jednání s potenciálními klíčovými investory vznikajícího konsorcia,“ uvedl pro HN ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Česko chce Volkswagen lákat na pobídky

Výchozí pozice České republiky, Slovenska a Polska nejsou zásadně odlišné. V klíčových otázkách jako je cena práce nebo zdanění jsou všechny tři země na podobné úrovni. Česká republika by mohla Volkswagen motivovat přímými i nepřímými pobídkami, například finanční podporou či daňovým zvýhodněním.

Rozhodovat budou rovněž lokální výhody a subdodavatelský potenciál. Pro Českou republiku hovoří v porovnání se Slovenskem geografická poloha, protože se dá očekávat, že velká část vyrobených baterií zamíří do států západní Evropy. Naopak argumentem proti ČR může být podpora elektromobility ze strany státu, která je oproti ostatním evropským zemím výrazně nižší.

Elektromobilita se začíná prosazovat, dobíjecích stanic v Česku skokově přibývá

Aktivní bude také Automotive Cells Company

Velké plány má i společnost Automotive Cells Company. Tu za účelem výroby baterií vytvořily francouzské koncerny PSA a Total. Do skupiny PSA patří mimo jiné Peugeot, Opel či Citroën. Automotive Cells Company oznámila, že do roku 2030 postaví v Německu a ve Francii továrny na výrobu akumulátorů s celkovou kapacitou 48 GWh. To by znamenalo produkci zhruba jednoho milionu baterií ročně.