
Nejdřív se Elon Musk vrhl na výrobu luxusních elektrických bouráků, aby později mohl světu ukázat auto na elektřinu, které si bude moci dovolit každá americká rodina. Splní konečně elektrický sedan Tesla Model 3 jeho dlouhověký sen? Vůz se sice stal nejprodávanějším elektromobilem na světě, ale jeho výrobu stále provázejí finanční problémy.

Trh s elektřinou zažil loni rekordní počet změn dodavatelů v historii. 570 tisíc odběratelů začalo čerpat proud ze zásuvek od nové energetické firmy, z toho přes 371 tisíc patřilo mezi domácnosti. Kteří dodavatelé elektřiny si dokázali svými nabídkami získat důvěru nových zákazníků a od kterých společností lidé naopak utíkali? Podívejte se na přehlednou statistiku „velkého stěhování odběratelů“.

V únoru představila automobilka Tesla dvě nové funkce softwaru Enhanced Autopilot, který řídí jejich elektromobily. Hlídací režim (Sentry mode) hned začal konkurovat Simirovi z Kobry 11. Za pár týdnů od zavedení usvědčil z trestného činu vandalku, zloděje a dokonce i amerického politika, který půjčeným Cadillacem vrazil do zaparkované Tesly a v tichosti ujel. Hlídací režim vše natočil na video.

Dominantní dodavatel pro Prahu, Pražská energetika, sáhne v polovině května ke zdražování elektřiny pro domácnosti s produktovou řadou PRE Proud Komfort. Podle PRE většina odběratelů zaplatí do 50 Kč za měsíc navíc. Přesně jsme spočítali, o kolik se zvýší účty za elektřinu u modelových rodin a poradíme, jak postupovat, když se zákazník rozhodne přejít k levnějšímu dodavateli.

I když české domovy zůstávají trochu stranou, do rodin po celém světě pronikají hlasoví asistenti chytré domácnosti jako Amazon Alexa či Siri od Applu. Po aktivaci spouštěcím slovem, např. Hey Siri, čekají na příkaz uživatele. Jenže občas nahrávají soukromé hovory i bez vyslovení příkazu a někdy se bezdůvodně smějí. Navíc místo umělé inteligence poslouchají uživatele také lidé z masa a kostí.

„Kubo, ven jít můžeš, ale nehraj si vedle pouličních lamp. Je to nebezpečné.“ V roce 1882, kdy Edison postavil 1. elektrárnu, lidé elektrickému proudu nedůvěřovali, a proto rodiče dávali dětem podobné rady. Navzdory strachu z neznámého elektřina lidstvo vždy fascinovala. Nejvíc „cool“ bohové z mýtů ovládali blesky a už starověcí Egypťané dumali nad elektrickými sumci v Nilu. Kdo elektřinu objevil?
Jméno slavného vynálezce dnes nosí elektromobily Tesla, i když zakladatelé firmy Marc a Martin v roce 2003 váhali mezi Tesla Motors a odvozením názvu od fyzika Michaela Faradaye. Později Elon Musk škrtnul slovo Motors, aby vznikla Tesla Inc. Nikola Tesla inspiroval automobilku, protože vynalezl elektromotor, ale podle některých zašel ještě dál. Opravdu jezdil v roce 1931 ve vlastním elektroautě?
Auto stojící na parkovišti nemusí být úplně k ničemu. Pokud jde o elektromobil, vůz sice může dobíjet energii pro vlastní potřeby, ale také dokáže elektřinu posílat zpátky do sítě. Elektroauto pak funguje jako pojízdné bateriové úložistě na 4 kolech. Průkopníkem této technologie, která se nazývá Vehicle-to-grid (V2G), je automobilka Nissan. Nyní se přidává i Renault. Má V2G inovace budoucnost?