
Elektromobily se zatím v České republice netěší velké popularitě. Za to může více faktorů, nicméně jedním z hlavních je absence státní podpory a zvýhodnění pro tuto skupinu aut, což je běžnou praxí v zahraničí. Jedná se o neměnný stav nebo bude Česko také podporovat pořízení elektromobilů?

V Norsku se v březnu 2019 poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacími motory. Jedná se o první podobný případ na světě. Co stojí za norskou elektromobilovou pohádkou? Jaké další země vzaly elektromobily za své a jak je na tom Česká republika?

Kyberpunkový pick-up od Tesly slibuje Elon Musk odhalit už hodně dlouho. Vypadá to, že se konečně dočkáme letos v listopadu. Jenže než se spustí jeho sériová výroba, potrvá to nejméně několik měsíců, ale pravděpodobněji spíš pár let. Které automobilky šlapou Tesle na paty v závodě o první elektrický pick-up truck na trhu?

Společnost E.ON jako první v České republice spustila provoz ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů, která má maximální výkon až 175 kW. Takové veřejné stanice bylo zatím možné vidět jen v zahraničí, u nás jde o první, ze které elektromobilisté mohou za pouhých deset minut pokračovat v cestě s baterií dostatečně nabitou pro dalších zhruba 200 kilometrů.

V zemích západní Evropy podíl elektromobilů na trhu roste, v České republice si však zatím ponechávají punc exkluzivity. Jejich největší výhodou je šetrnost k životnímu prostředí, na druhou stranu se potýkají s řadou problémů, které budou muset do budoucna vyřešit. Jaké to jsou?

Střechu a kapotu nového elektromobilu Lightyear One pokrývá 5 m² solárních panelů. Inovátorská automobilka Lightyear svůj první prototyp prezentuje jako auto, které se samo dobíjí ze slunečních paprsků a osvobozuje řidiče od závislosti na infrastruktuře dobíjecích stanic. Jenže stojí pomalu tolik, co běžné elektroauto a fotovoltaika na rodinném domě dohromady.

Bláznivá švédská vynálezkyně Simone Giertz nechtěla čekat věčnost, než Tesla začne sériově vyrábět dlouho slibovaný elektrický pick-up. Pořídila si proto Model 3, vzala do ruky svářečku a brusku a s pomocí několika přátel se pustila do přestavby Tesly na své vysněné auto. Jak se jí to povedlo?

Podle průzkumu společností STEM/MARK a EY by 57 % českých motoristů lákalo pořízení elektrického vozu, pokud by na něj šlo získat finanční podporu od státu. To ale prozatím vypadá jako hodně vzdálená hudba budoucnosti. Dotace na elektromobily se v Česku týkají pouze podnikatelů, obcí a krajů, jejich příspěvkových organizací nebo univerzit. Jaké jsou podmínky pro získání dotace?