
Autonomní auta od firmy Waymo už najela více než 8 milionů kilometrů po veřejných silnicích. S živým řidičem jako zálohou jezdily „počítače“ za volantem od roku 2009, kdy ještě šlo o projekt Googlu. Co všechno vidí robotické auto během jízdy na vozovce i mimo ni? Mrkněte na názorné video, abyste se rozhodli, jestli se v budoucnu necháte svézt neviditelným řidičem, až vám nabídne, že vás hodí domů.

Každoroční veletrh spotřební a výpočetní techniky CES v Las Vegas posledních pár let není jen o nových počítačích a chytrých lednicích. Stále více prostoru dostávají také elektromobily, zařízení pro autonomní řízení a letos dokonce i řízení auta silou mysli. Novinku brain-to-vehicle představil Nissan. Henrik Fisker zase ukázal „zabijáka Tesly“. Na CES 2018 jsme mohli vidět i silnou českou stopu.

Jak bude vypadat blízká budoucnost, až na silnici najdete jen auta na elektřinu a vozidla bez řidičů? Vážně, nevážně jsme do takové doby nakouknuli a zjistili, že masová elektromobilita nebude žádná sranda pro stopaře, nešťastníky, kteří bydlí v dojezdové vzdálenosti tchyně ani bulvární deníky, co jásají nad pořádnou hromadnou bouračkou s potoky krve. Bude se vám v takové budoucnosti líbit?
Pražská energetika (PRE) od února umožňuje nabít elektroauta v jedinečné nabíjecí stanici. Nabíjecí stojany u stadionu HC Sparta Praha získávají totiž „šťávu“ ze 30 fotovoltaických panelů i z akumulačního zařízení stanice. Praha tak chce dohnat evropské metropole jako Amsterdam či Vídeň, které vývoj elektromobility nezaspaly. Jaký vliv bude mít nabíjecí stanice na stabilitu elektrické sítě?

S bezdrátovým nabíjením elektroaut koketuje více firem (BMW, WiTricity aj). Ale Continental kromě indukčních bezdrátových podložek pro elektrické vozy ukázal i systém AllCharge, který dodá šťávu elektrickému autu nezávisle na typu jeho palubní nabíječky, dobíjecího kabelu či dobíjecí stanice. Navíc AllCharge promění elektromotor v mobilní powerbanku. Kdy se technologie začne vyrábět?

Předseda Asociace pro elektromobilitu ČR, Jaromír Vegr, si myslí, že za malý počet elektrických vozítek na českých cestách může nedostatečné informování veřejnosti. „Je nás málo a děláme propagaci zadarmo na úkor rodin, dovolené apod.“ říká. Jak na současnou situaci nahlíží dalších 10 řidičů elektromobilů? Třeba jeden z nich, Vít Ožana, vidí řešení v častějším pořizování ojetých elektroaut.

Se štěstím k ojetému elektromobilu přišel. Tak začíná příběh Ondřeje Hunčovského, jediného taxikáře v České republice, který vozí lidi ve vlastní Tesle. Prozradil nám, že chodci někdy vytahují foťáky, když kolem projíždí, proč občas musí zachraňovat zoufalé cizince u českých dobíjecích stanic i jakou náhodou se mu ojetý Model S podařilo získat.

Inovativní projekt na podporu elektromobility před časem odsouhlasili londýnští radní z několika tamních městských částí. Lampy pouličního osvětlení by zde měly kromě svícení sloužit jako dobíjecí stanice. Majitelé elektromobilů projíždějící Londýnem budou k jejich použití potřebovat speciální kabel s elektroměrem. Podobné chytré lampy už ve střední Evropě máme. Tušíte, kde?