Elektromobilita

Elektromobily v ČR: Co nejvíce brání jejich většímu rozšíření na našich silnicích?

Předseda Asociace pro elektromobilitu ČR, Jaromír Vegr, si myslí, že za malý počet elektrických vozítek na českých cestách může nedostatečné informování veřejnosti. „Je nás málo a děláme propagaci zadarmo na úkor rodin, dovolené apod.“ říká. Jak na současnou situaci nahlíží dalších 10 řidičů elektromobilů? Třeba jeden z nich, Vít Ožana, vidí řešení v častějším pořizování ojetých elektroaut.

Elektromobily v ČR: Co nejvíce brání jejich většímu rozšíření na našich silnicích?
Elektromobily v ČR: Co nejvíce brání jejich většímu rozšíření na našich silnicích?

Úvodní fotografie: Daimler AG

Otázka:

Co v současnosti považujete za největší překážku pro větší rozšíření elektromobilů?

Odpovědi od řidičů elektromobilů:

Největším problémem je podle mého názoru obchodní politika výrobců.

- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric

Největší překážkou je neochota výrobců k nám dovážet a prodávat elektromobily. Jako zástupné a velmi časté argumenty slýchám vysokou cenu a krátký dojezd. Jenže když se člověk baví s výrobci, tak najednou zjistí, že zájemci jsou, ale auta nejsou a z toho pramení dlouhé čekací lhůty.

- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn

Vysoká cena nových vozů na baterku, nedostatečná šířka nabízených modelů. Řešením je snížení nároků a koupě ojetého elektromobilu.

- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos

Elektrický kabriolet od Mercedesu ohromí znuděného miliardáře i běžného smrtelníka

počet hlasů: 13

Největší překážkou rozšíření elektroaut je pohodlnost a vzdání se různých nevýhod, kterým elektromobil trpí, tj. špatná infrastruktura, cena vozu, dlouhý čas při "naplňování nádrže", omezené používaní klimatizace a topení atp.

- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn

O elektromobilech lidé tolik neví, proto je nekupují

Pravděpodobně se shodnu s většinou, když zmíním vyšší cenu, nižší dojezd a omezené možnosti dobíjení. Já osobně to vnímám trochu jinak, ale pro člověka, který považuje za standard dojezd na jednu nádrž třeba 1 000 km, její doplnění za 5 až 10 minut a u nižší/střední třídy očekává cenu do 400 až 500 tis. Kč, elektromobil zatím není.

Koupě elektromobilu: Kdo z energetických expertů přemýšlí o pořízení elektroauta?

počet hlasů: 6

Nabízejí se sice otázky, kolik lidí reálně potřebuje ujet 1 000 km bez zastávky, jestli nemají možnost dobíjení doma (stačí běžná zásuvka), v práci nebo třeba oblíbeném obchodním centru, nebo jestli prostě nejsou ochotni obětovat pár minut navíc u rychlodobíjecího stojanu, během kterých si třeba vyřídí emailovou korespondenci.

- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz

Neinformování veřejnosti. Je nás málo a děláme propagaci zadarmo na úkor rodin, dovolené apod.

- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)

V první řadě nedostatečnou informovanost lidí o tom, že elektromobily vůbec existují, co vlastně elektromobily umějí a často i neochotu připustit, že pro někoho může už dnes tato alternativa fungovat. Za druhé je to slabá podpora státu, ale i regionů a měst samotných, která by se sama nejvíce měla snažit o to, aby se v nich obyvatelům i návštěvníkům dýchalo lépe.

- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz

Nabíjení elektromobilů z pouličních lamp: Brzy si ho vyzkoušejí v Londýně

počet hlasů: 7

Zajímavé je, že pokud se bavíte s potenciálními uživateli elektrických aut, tak to vypadá, že všichni jezdí pravidelně každý týden na Gibraltar. Naštěstí to není jen naše specifikum, ale obecný strach z nové technologie, založený na absenci praktických zkušeností s elektrickými auty.

Jako Asociace připravujeme návrh zákona o bezemisní mobilitě, kde se řeší např. součinnost ze strany municipalit, aby skutečně každý mohl dobíjet v místě svého bydliště, což je dnes největší překážkou pro potenciální majitele elektrických aut. Chybí také plánování pro ultra-rychlé stanice, protože ty není možné postavit všude a auta s nabíjecím příkonem 350 kW tu budou dříve, než se v této věci ze strany distributorů nebo státu něco udělá.

Kde se dá v Česku a na Slovensku dobít šťáva pro elektrická auta? To mě zajímá!

Pokud se zamyslíte nad skutečnou cenou litru benzínu nebo nafty, tak musí být každému jasné, že většina z čtenářů jezdí na krátkodobý ekologický úvěr, který je úročen podobně jako krátkodobé půjčky. Absorbovat ekologické škody, které jsou způsobeny např. vypuštěním cca 2 kg CO2 z každého litru benzínu, bude v budoucnu stát i při masovém nasazení kolem 45 Kč a to se nebavíme o ostatních látkách, které jsou karcinogenní a poměrně těžko vratné. Je to podobné, jako bylo přidávání olova do benzínu. Jezdil by dnes někdo na olovnatý benzín?

- Lukáš Hataš, místopředseda Asociace pro elektromobilitu

Vysokou cenu elektrických vozů a nedostatečnou nabíjecí síť.

- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf

Pět let neplnění vládního programu o alternativní dopravě, kdy každé ministerstvo již mělo nakupovat pouze vozy na alternativní paliva. Klidně i na plyn, nejen elektromobily. Tento úkol, bohužel nijak nepostihovaný, neplní žádné z nich. Těžko pak něco takového chtít po městech a obcích, kde úspěchem je už zřízení nonstop veřejné elektrické zásuvky zdarma pro nabíjení elektrokol, nouzově elektromobilů. Viz v září Slavkov a Hrabyně na Opavsku.

- Ing. Radovan Burkovič, lektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013

Anketa

Kde ujel elektrický autobus bez řidiče minulý rok 20 km?

Nissan Leaf: Prakticky neexistující infrastrukturu pro auta s dojezdem do 100 km, takže cena vyhovuje, ale nevyhovuje infrastruktura.

Tesla: Vysokou cenu auta. Tady pro změnu infrastruktura vyhovuje, ale nevyhovuje cena.

- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S

Elektromobily vám připadají drahé a elektrokola nudná? Dopravní prostředek Uno Bolt vás určitě zvedne ze židle! Chci to vidět!

Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.