Po kladném přijetí robotických vysavačů tak nastalo období klesající důvěry, kterou jsme museli z pozice lídra trhu prolomit a naučit zákazníky rozpoznat kvalitativní rozdíly mezi značkami. Velmi nám pomohla podpora našich zákazníků, kteří v internetových diskuzích popisovali své pozitivní zkušeností s robotickými vysavači iRobot. Postupem času se trh s robotickými vysavači pročistil a nyní soudím, že zde funguje zdravé konkurenční prostředí. I přesto můžeme stále konstatovat, že se na trhu dají najít konkurenční výrobky, které nemůžeme považovat za kvalitní a plně funkční robotické vysavače.
- O které výrobky z vaší nabídky bývá tradičně největší zájem?
Největší zájem je o robotické vysavače iRobot Roomba. Navíc již několik let sledujeme stejný trend v nákupu robotických vysavačů – zákazníci kupují především nejlevnější produkt z nabídky, ale ihned po něm je v prodeji na druhé příčce naopak nejdražší robot z portfolia iRobot. A podle našich odhadů bude tento trend i nadále pokračovat.
- Produkty iRobot vynikají vysokou kvalitou, ale také cenou. V čem se liší od levnějších konkurenčních výrobků?
Důvodů je hned několik. Prvním je značka – iRobot je specialista na robotiku, což dokazuje více jak 25 let. Patří mezi tři nejinovativnější společnosti v oblasti robotiky na světě s 15 miliony prodaných robotů. Druhým důvodem je kvalita – iRobot zužitkovává své know-how ze všech oblastí robotiky a poté ho aplikuje na robotický vysavač. V dlouhodobém horizontu díky výzkumu vykazujeme velmi nízkou poruchovost. Třetím je efektivita úklidu, která je u všech modelů iRobot na velmi vysoké úrovni.
Příkladem může být test efektivity úklidu, do nějž byl zapojen i robotický vysavač iRobot. Tento test probíhal tak, že na vyluxovanou podlahu s nejrůznějšími překážkami bylo vysypáno 100 gramů nečistot, které měl robot vysát. Výkonnost se pak ověřovala zvážením obsahu sběrného koše. Při testu robotického vysavače iRobot došlo k úsměvné situaci, kdy robot sebral 102 gramů nečistot, tedy nejen všech 100 gramů, ale zároveň i napravil nedokonalou přípravu testovací místnosti.
- Plánuje iRobot rozšířit své portfolio o další robotické přístroje pro domácnost?
iRobot neustále vyvíjí nové roboty. Naším hlavním sloganem je „Více času na život“, iRobot tedy reálně šetří čas našim zákazníkům. V tomto duchu vyvíjí společnost iRobot nové roboty a technologie, jež budou opět orientované na zvyšování životního komfortu a úsporu času. V tomto roce přijde iRobot hned se dvěma obrovskými novinkami. Nebudou chybět nyní velmi populární Smart technologie. Myslím, že těmito kroky přineseme na trh zajímavé inovace, které mají reálné využití.
- Kam se ubírá vývoj robotických pomocníků? Jakou bude mít budoucnost?
Vývoj jde neustále kupředu. Je mnoho oblastí života, kde je prostor na přenechání práce robotům. Ačkoliv iRobot neustále vyvíjí nové produkty, není již v pozici experimentátora, a proto na trh uvádí výhradně produkty, které budou mít opravdové využití. Například robotický umývač oken je na první pohled skvělý produkt, avšak reálné využití a kvalita čištění je daleko za očekáváním. Takových příkladů je více. Obecně lze říci, že se robotický segment bude rozšiřovat o nové roboty. Za iRobot nemůžeme vyloučit ani fúzi s nějakým perspektivním startupem a dotažení produktu do prodejní fáze.
Zajímavým produktem je zatím nepříliš známý robot iRobot AVA, který má obrovský potenciál v oblasti medicíny, firemního managementu a dalších oblastí. V podstatě se jedná o robota s výkonným počítačem, monitorem a kamerou, který se sám pohybuje na kolečkách a zprostředkovává zvuk a video na dálku. Na druhou stranu vidíme využití tohoto robota i v domácnosti. Avšak vzhledem k vyšší pořizovací ceně lze očekávat, že rozšiřování výrobku do běžných domácností nebude masové.