
Do konce roku 2021 mohou majitelé rodinných domů získat od státu 35 až 170 tisíc korun na pořízení solárních fotovoltaických systémů. Jaké podmínky musí žadatelé o peníze splnit a kde si mohou orientačně spočítat výši dotace i investiční návratnost projektu?

S jedním dodavatelem elektřiny nemusíte zůstávat na věčné časy a nikdy jinak. Jenže pokud jste podepsali smlouvu na dobu určitou, musíte se strefit do lhůty pro zrušení jejího automatického obnovení, jinak vás čeká zaplacení tučné pokuty za předčasný odchod. Jak vysoké sankce zaplatíte u největších energetických firem a jak se jim můžete vyhnout?

V první polovině roku 2019 výrazně přibylo lidí, kteří se na regulátora trhu s elektřinou a plynem (ERÚ) obraceli kvůli potížím s energetickými aukcemi a zprostředkovateli. Kde číhají na zákazníky největší pasti v aukcích energií?

Kyberpunkový pick-up od Tesly slibuje Elon Musk odhalit už hodně dlouho. Vypadá to, že se konečně dočkáme letos v listopadu. Jenže než se spustí jeho sériová výroba, potrvá to nejméně několik měsíců, ale pravděpodobněji spíš pár let. Které automobilky šlapou Tesle na paty v závodě o první elektrický pick-up truck na trhu?

Když se procházíte po nábřeží přímořského města, zvukovou kulisu vytváří štěbetání racků a lodní sirény. V největším přístavu Evropy se do známých zvuků vmísí ještě bučení kravského stáda. V Rotterdamu již pár měsíců funguje plovoucí kravín, kde roboti zvířata nejen dojí, ale odklízejí i mrvu z chléva, aby se z něj nešířila nelibá vůně. Proč se Nizozemci vrhají do stavby „plovoucí architektury“?

Velcí hráči i malí prodejci elektřiny a plynu se dobrovolně zavázali dodržovat pravidla, která odliší poctivé firmy od energetických šmejdů. K Deklaraci na ochranu spotřebitelů připojily podpis společnosti, jež zajišťují dodávky energií pro 80 % trhu. Iniciativa zakazuje smlouvy trvající déle než 3 roky a zavádí kontroly zprostředkovatelů. Ochrání deklarace odběratele před nekalými praktikami?

Velké naděje provázely v roce 2016 otevření první solární cesty pro auta. V Normandii sice vybudovali jen 1 km dlouhý úsek, ale Francouzi už spřádali plány, jak pokryjí solárními panely tisíc kilometrů, aby získali elektřinu pro 5 milionů domácností. Jenže první „revoluční“ silnice dnes vypadá, jako by se po ní projel tank řízený Godzillou. Navíc ani zdaleka nejde o jediný problém solární vozovky.

Již v srpnu 2015 představila automobilka pod vedením Elona Muska svéráznou nabíječku, která se kroutí jako had a sama si najde cestu ke konektoru elektromobilu, aniž by řidič musel kvůli nabíjení vystupovat z auta. Od té doby ale Tesla o nové technologii mlčí. Vypadá to, že jako první ji nakonec zprovozní dceřiná společnost Volkswagenu. Pilotní testování se rozběhne příští rok v San Francisku.