
Víte, který automobil je prvním sportovním elektromobilem nejen vyrobeným, ale také kompletně vyvinutým v Česku? Napovíme, že pod kapotou skrývá víc než 400 koní, zrychlení z nuly na sto zvládá za necelých pět vteřin a dojezd na jedno nabití se pohybuje kolem 180 km. Nechybí ani perfektně propracovaný design, vynikající technologie pro zobrazování palubních údajů a ručně šitý kožený interiér.

Vybudování kvalitní infrastruktury pro dobíjení je klíčové pro rozvoj elektromobility. Bez nabíječek se zkrátka auto na elektrický pohon neobejde. Jaké druhy dobíjecích stanic jsou v České republice pro řidiče dostupné a kolik stojí jejich výstavba?

Elektromobily se zatím v České republice netěší velké popularitě. Za to může více faktorů, nicméně jedním z hlavních je absence státní podpory a zvýhodnění pro tuto skupinu aut, což je běžnou praxí v zahraničí. Jedná se o neměnný stav nebo bude Česko také podporovat pořízení elektromobilů?

Není to pták, není to letadlo, ani duch Iron Mana, ale velký bílý dron pro přepravu cestujících ve věčně ucpaných velkoměstech. Elektrický letoun Volocopter má za sebou sice už více vzletů, ale první let nad městem se uskutečnil teprve letos v říjnu v Singapuru. Asijská metropole vzdušným taxíkům hodně fandí, a proto zde také vzniká první letiště pro revoluční dopravní drony. Jak VoloPort vypadá?

Elektromobilita nemusí být jen doménou milovníků bezemisních aut se zběsilým zrychlením. Německá firma Bosch totiž nedávno ukázala „Teslu pro batolata“. Jde o chytrý kočárek, který rodičům pomáhá při tlačení do kopce, automaticky brzdí nebo aktivuje alarm, pokud se snaží někdo stojící kočárek ukrást. Zjišťovali jsme názory na novinku i u maminek z Česka. Jak ohodnotily Teslu pro nejmenší?

V Norsku se v březnu 2019 poprvé prodalo více elektromobilů než aut se spalovacími motory. Jedná se o první podobný případ na světě. Co stojí za norskou elektromobilovou pohádkou? Jaké další země vzaly elektromobily za své a jak je na tom Česká republika?

Již v srpnu 2015 představila automobilka pod vedením Elona Muska svéráznou nabíječku, která se kroutí jako had a sama si najde cestu ke konektoru elektromobilu, aniž by řidič musel kvůli nabíjení vystupovat z auta. Od té doby ale Tesla o nové technologii mlčí. Vypadá to, že jako první ji nakonec zprovozní dceřiná společnost Volkswagenu. Pilotní testování se rozběhne příští rok v San Francisku.

Vozy s hybridním pohonem se v poslední době těší velké popularitě. Vývoj této technologie však není jednoduchý a každý výrobce k němu přistupuje trochu jinak. Na trhu se tak objevuje čím dál více variant. Zároveň se množí také různé typy legislativních zvýhodnění, které mají k nákupu ekologických aut motivovat. Hybridní vozy jsou tak dostupnější než kdykoliv předtím.