Jak končí diskuze o elektromobilech u piva? Lidé se diví, že auto nabijete i ze zásuvky
Lidem, kteří v elektrickém voze nikdy neseděli, někdy vrtají hlavou překvapivé otázky, které pak pokládají řidičům elektroaut. Třeba: „Když vám dojdou baterky, tak je potom koupíte v krámě, nemáte ještě motor?“ „Je třeba k řízení elektromobilu řidičák?“ „Fakt nikdy nemusíte na benzínku?“ Přečtěte si ty největší perly z úst lidí, kteří teprve začali objevovat taje elektromobility.
Úvodní fotografie: Škoda Auto
Otázka:
Vedete s přáteli u piva diskuze nad tím, jestli je lepší jezdit v elektromobilu, nebo v klasickém vozu? Setkal jste se s nějakými překvapivými reakcemi nebo dotazy, které se vztahovaly k jízdě v elektromobilu?
Odpovědi od řidičů elektromobilů:
Nejvíce lidi překvapí to ticho při jízdě elektromobilem. Mě už to přijde jako normální věc, ale všichni, co to vidí poprvé, jsou zcela konsternováni, jak je to možné! Dále hodně lidí naprosto šokuje skutečnost, že mi baterie vydrží déle jak dva roky, když v jejich telefonu či notebooku „stejná lionka“ už dávno odešla. Také zájemce mile překvapí, že elektromobil nikdy „nechcípne“ a pochvalují si jízdní vlastnosti jako celek.
Po vyzkoušení elektromobilu lze říci, že i ti, co mají běžně problém se svými spalovacími miláčky, najednou rádi přesedlají do elektromobilu.
- Martin Pavlík, majitel vozidla Peugeot iOn
Elektromobilitu propaguji neustále, na pracovišti, u příbuzných, na propagačních srazech elektroaut i u lékaře. Veřejnost má stále představu, že je to nepoužitelné a baterie se musí vyměnit už po 3 letech.
- Vít Ožana, řidič elektromobilu Stromos
Nechám na ostatních, jestli přijmou fakt, že elektromobil je lepší
Na pivo nechodím :-) Podobné diskuse jsem vedl předtím, než jsem koupil svůj první elektromobil. V současnosti je to pro mě vyřešená otázka, která nepotřebuje diskusi. Nicméně, pokud se mě na toto téma někdo zeptá, rád sdělím své osobní zkušenosti a nechám na něm, jestli akceptuje fakt, že elektromobil je prostě lepší.
Překvapivé reakce:
- „Áááááááá, chi chi chi, cha cha cha …,“ když někoho poprvé vezu v Tesle a sešlápnu plyn na podlahu.
- Chvilku trvá než si spolujezdci zvyknou, že se rozjíždíte bez "varování", málokdo po prvním rozjedu vynechá komentář na téma: „Nečekal jsem, že se už rozjedeš.“
Nevěřícné reakce když na srazu elektromobilů mluvím o výhodách a moje typické odpovědi na ně:
- „Fakt se to dá nabít i z obyčejné zásuvky?“ Ano dá, ale doma je pohodlnější nabíjení z wallboxu.
- „Fakt se u elektromobilu stráví nabíjením méně času než tankováním?“ Ano, pokud budete nabíjet pouze v pohodlí domova a budete auto nabíjet jednou za 60 km, tak nabíjením strávíte v propočtu méně než pět minut na 600 km jízdy.
- „Fakt nikdy nemusíte na benzínku?“ Jen když potřebuji dálniční známku nebo na WC.
- „Fakt to nemá spojku?“ Ne, nemá a dokonce ani převodovku.
- „Fakt vám nemůže chcípnout motor na křižovatce, nebo při rozjezdu do kopce?“ Nemůže, jedině, že by se něco pokazilo.
- „Fakt nějaký elektromobil ujede přes 400 km?“ Ano, Tesla bez problémů.
- „Fakt umí Tesla zrychlit na stovku pod 4 sekundy?“ Ano, chcete to zažít na vlastní kůži?
- „Fakt s Teslou můžete jezdit po Evropě a neplatíte za nabíjení?“ Ano, ale ve skutečnosti jsem za nabíjení zaplatil Tesle předem v ceně auta.
- Ing. František Kubiš, vývojář elektroniky, mám 6 let Nissan Leaf + 4 roky Teslu Model S
Odpůrci elektromobilů se mění v pochybovače a ti brzy v nadšence
Spíš než s přáteli u piva, se bavím přímo se svými zákazníky, kterých je dobrá stovka týdně, ať už se jedná o zážitkovou jízdu nebo je vezu jako taxík. Pro většinu už není elektromobilita žádné "sci-fi" a považují ji za budoucnost. Jsou tací, co podlehli nekonečným "bla bla stories" o tom, jak je elektromobil ve skutečnosti špatný, neekologický a vlastně jen slepou uličkou.
Překvapivých dotazů dostávám čím dál méně, protože jsou lidé stále informovanější, ale i tak se najdou tací, které překvapí, že je elektrické auto vůbec provozuschopné.
Mnohé zákazníky stále překvapuje ta tichost a neuvěřitelné zrychlení, přestože už o tom často sami slyšeli nebo se něco dočetli. Konkrétně u Tesly je pak navíc překvapí třeba vysouvací kliky, obří 17" displej, neomezený internet na palubě fungující po celém světě, stejně tak zakomponované Spotify nebo třeba neomezený přístup k Superchargerům v ceně auta.
- Ondřej Hunčovský, řidič Tesly Model S a provozovatel služby Teslička.cz
Tyto diskuze vedu hodně často. Navštěvuji s elektromobilem i vyloženě spalovací akce, jako srazy autoklubů, takže příležitostí k diskusi s pochybovači či odpůrci je přehršle. A je to o individuální potřebě a nabídce trhu. Jak se zvětšuje dojezd, klesá cena, zahušťují rychlonabíječky, odpůrci se mění v pochybovače a pochybovači si zkoušejí jízdu v elektromobilu, pak i řízení. Přímo nadšeny jednoduchostí ovládání elektromobilů jsou ženy.
Překvapivých reakcí jsem zažil mnoho. Třeba:
- „To je fakt nastartované, nic neslyším?“
- „Nečekal jsem, že už jedeme.“
- „Ježíši, to je odpich, vždyť v tom sedíme 4 velcí chlapi!“ „Proboha to táhne do kopce jako nic, takové sjezdovky!“
S dotazy je to podobné:
- „A to se fakt dá nabíjet jako mobil z obyčejné zásuvky?“
- „Jak musíte mít dlouhou prodlužovačku?“
- „To se fakt u nás normálně prodává?“
- „Když dojdou baterky, tak je koupíte v krámě, nebo máte ještě motor?“
- Ing. Radovan Burkovič, elektromobil Peugeot iOn nový od 4/2014, najeto 53 tis. km, od 5/2016 druhý ojetý Peugeot iOn pro ženu, najeto 15 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo od 10/2013
Anketa
Samozřejmě, často se o tom bavíme. Nejvíce mě vždy překvapí, když si lidé myslí, že elektromobily nelze dobíjet doma ze zásuvky. Jenže opak je pravdou. Elektromobily samozřejmě lze doma dobíjet ze zásuvky a je to jedna z jejich hlavních výhod.
- Jan Horčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz
Tyto diskuze nevedu. Je to tlachání o něčem, co ani neznají. Takže jak to asi může dopadnout? Raději převádím, ukazuji a vozím.
- Lubomír Kaštovský, řidič elektromobilu Volkswagen e-Golf
Stále se mi stává, že občas za mnou někdo ze mých známých přijde a i přesto, že jsme se bavili o elektromobilech již mnohokrát, tak se ptá na to či ono a mnoho věcí jim nedá spát, takže téma „elektromobilita“, nejen v hospodě u piva, je stále aktuální.
Ano, občas nad tím diskutujeme. Jak? To záleží na společnosti, někteří v tom vidí budoucnost, někteří v tom perspektivu nevidí a hájí pouze spalovací vozy. Občas sklízím i posměšky ohledně dojezdu atd. Zatím jsem setkal pouze s jedním překvapivým dotazem a to bylo, jestli je potřeba na elektromobil vlastnit řidičák nebo zda-li je možné řídit elektrovůz pod vlivem alkoholu. Ostatní byly spíše dotazy technického rázu.
- Dalibor Kondrát, majitel elektromobilu Peugeot iOn
Kdo zkusí jízdu v elektroautě, začne uvažovat o jeho pořízení
S přáteli témata elektromobility občas probírám. Z mé zkušenosti lidé, kteří si jízdu v elektromobilu vyzkoušejí, většinou začnou o nákupu elektrického vozu uvažovat a pro jeho pořízení se rozhodnou, až doslouží jejich staré auto.
- Bohumil Horák, řidič vlastních elektroaut; Peugeot 106 Electric, Renault Twizy, a služebních; Kaipan VoltAge, Nissan Leaf, Peugeot Partner Electric
Anketa
Nechodím na pivo, ale na našich akcích a schůzkách či během přednášek a předvádění jsou reakce pozitivně zajímavé. Dělal jsem si jakýsi žebříček reakcí. Dlouho vedl výrok: "Cítil jsem se, jako kdybych se ocitl v době, která přijde až za 10 let." Poté ho předstihl člověk, který zvolal: "Jako bych se vrátil 100 let zpět!!!!"
- Mgr. Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR a majitel desítek elektrických vozidel. (Mia electric, Peugeot 106, Citroen AXXL, Partner, Berlingo, Ligier, City-el, Rewa G wiz, Think, Ducato Elletra, Panda Electric, Hyohun a další)
Za pomoc s přípravou seriálu děkujeme Radovanu Burkovičovi z Asociace pro elektromobilitu České republiky.